Artesa-Beniparrell-El Salvador-Racó de Lleó-L'ull de Déu-Beniparrell-Artesa

La ruta comença en la porta del frontó d'Artesa. Ascendim pel carrer de l'Aigua fins la carretera CV-223. La creuem i continuem pujant, deixant el bar del poble a la nostra esquerra. En arribar dalt del tossal, tombem primer a la dreta i després a l'esquerra. Iniciem una baixada fins que arribem a un encreuament. Continuem recte. Poc després passem entre uns tarongerals. Creuem el camí de Sala i continuem recte fins arribar als camps de la Caixa Rural. Allí agafem direcció esquerra pel camí vell de Fanzara. Al següent encreuament, escollim el camí esquerre. Arribem fins al pou de Sant Vicent, on acabe el camí. Continuem per un caminet de terra que va vorejant el barranc de Beniparrell. Finalment el creuem. Ascendim uns metres i tombem de nou a l'esquerra. De seguida ens trobem amb una caseta abandonada. Prosseguim pel camí fins arribar a una pista de terra, de nou el camí vell de Fanzara. Tombem a l'esquerra i fem cap a una bassa de reg. La passem i abandonem el PR marcat, per adreçar-nos cap a la dreta i pujar en direcció al Racó de Lleó i la muntanya de Beniparrell. Una vegada dalt seguim unes marques grogues, sense abandonar-les en cap moment. Finalment desemboquem en el PR-CV361. L'agafem en direcció descendent cap a l'Ermitori del Santíssim Salvador. Creuem el barranc del Salvador i fem la nostra ascensió fins al temple pel camí asfaltat que passa pel costat de la zona d'esplai i dels paellers. Creuem la CV-20 i arribem a l'Ermitori. Visitem la Font de la Samaritana, el rellotge de Sol del segle XVIII i el temple. Mamprenem la tornada pel mateix camí per on hem vingut. És a dir, anem a buscar de nou el PR-CV361 i l'agafem al barranc del Salvador en direcció Racó de Lleó-Onda. L'abandonem en un encreuament on hi ha un senyal de fusta que diu "L'ull de Déu". Agafem eixe camí, que ens ix a la nostra esquerra. Arribem en uns pocs minuts a l'ull de Déu, unes runes on diuen que va estar erigida la creu dels Constantinians, però açò no està suficientment certificat. Cal recordar, en aquest sentit, que Onda va acollir almenys en 1913 i 2013 les anomenades festes Constantinianes, per commemorar el centenari de l'Edicte de Milà (313) promulgat per l'emperador Constantí pel qual es va deixar de perseguir als cristians a Roma, i es van celebrar de fet a l'Ermitori del Santíssim Salvador. Deixem enrere l'ull de Déu i comencem a baixar per un camí marcat amb pedres que ens porta a una pista. Tombem cap a l'esquerra i fem cap a un camí d'asfalt junt al barranc de Salvador. Avancem uns metres i ens incorporem a la CV-20. Caminem uns minuts per la carretera i a l'arribar al camí del Racó de Lleó, l'abandonem. Prenem allí mateix el PR-CV361 en direcció Onda. No molt més endavant, girem a la dreta i prenem el camí que va al Convent de les Clarisses. El deixem enrere i en l'encreuament tombem a l'esquerra, i poc més avant a la dreta. Finalment fem cap al barranc de Beniparrell. El creuem i girem a la dreta. Desemboquem al camí vell de Fanzara. Seguim recte i fem exactament la mateixa ruta que havíem fet al principi però en sentit contrari. Finalment, arribem de nou a la porta del frontó d'Artesa, lloc on acaba la nostra ruta.
Ací teniu l'enllaç a la ruta a Wikiloc: http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=6500496

Barranc de Beniparrell

Edificació abandonada junt al barranc de Beniparrell

Camí vell de Fanzara

Restes de la Guerra Civil a Beniparrell

Caseta de pedra seca camí del Salvador, entre Beniparrell i el Racó de Lleó

Font de la Samaritana

Ermitori del Santíssim Salvador

L'ull de Déu

Festes Constantinianes a l'Ermitori del Santíssim Salvador (6 de desembre del 1913)