Borriol - La Coma - Racó de Mes - La Llobera - Casa Verda - Barranc de Porcs - Maset de Petito - Ermita de sant Vicent - Borriol

Aquesta setmana us presentem una nova ruta de senderisme pel País Valencià en la qual visitem per primera vegada la comarca de la Plana Alta. Amb eixida i final a la localitat de Borriol, sobretot trepitgem terres borriolenques, tot i que també caminem durant uns metres pel terme municipal de Castelló de la Plana.

Castelló de la Plana des del tossal de la casa Verda, a la Llobera de Borriol

La ruta s'inicia a l'encreuament del carrer de sant Vicent amb l'avinguda de Saragossa de la localitat de Borriol. Des d'allà hem de seguir per la via que duu el nom de la capital de l'Aragó. Poc més endavant, per damunt del pont de la Platera, creuem el barranc de Cominells, i continuem fins a fer cap a una rotonda.

Barranc de Cominells

Hem d'agafar l'eixida que porta cap a la urbanització de la Coma. Creuem la CV-10 per un pont i, a l'altra rotonda que ens trobem, continuem pel camí de la Coma. Creuem el riu de Borriol i, a poc a poc, comencem a guanyar altura. Borriol queda a la nostra dreta.

Rotonda, just abans de creuar la CV-10

Riu de Borriol

Després d'un revolt a esquerra, on enfront ens queden un parell de casetes de camp, naix un camí a la nostra esquerra. Girem cent huitanta graus i comencem a ascendir d'una manera més pronunciada. Es tracta del camí del Racó de Mes. Aquesta via ronda l'exclusiva urbanització de la Coma per la seua part nord, i és la que, sense abandonar-la, ens porta fins als primers alts de la serra del Desert de les Palmes.
 Desviament a l'esquerra

Camí del Racó de Mes

Borriol des del camí del Racó de Mes

Camps de golf junt a la luxosa urbanització de la Coma

Camp d'oliveres entre les partides de la cova Foradada i el Racó de Mes

Camí del Racó de Mes al seu pas per la partida que li dóna nom

Després de deixar dalt i a l'esquerra el Racó de Mes el camí continua cap a uns camps conreats i comença un tram d'asfalt. Estem novament a prop de la urbanització de la Coma de la qual ara només veurem el que sembla un dipòsit d'aigua. En arribar a aquest, hem de girar a l'esquerra, en direcció nord, cap a la Llobera. Ara el camí que trepitgem rep el nom de camí de la Llobera. Passem a tocar del mas de Babiloni, que no veurem, i del cim del tossal de la Llobera, que es troba uns metres més enllà.

Camí de la Llobera

La Llobera. Enfront, la casa Verda.

El camí gira cap al nord. Estem just en la divisòria dels termes municipals de Borriol i de Castelló de la Plana. Caminem uns metres i ens desviem a l'esquerra per a pujar a la casa Verda i al tossal de la casa Verda (358 m.s.n.m.). Les vistes que guaitem des d'ací de tota la Plana de Castelló, la platja de Benicàssim, la Magdalena, el Port, ..., són privilegiades.

La casa Verda

Des del tossal de la casa Verda, mirant cap a la
serra de Borriol, també dita de la Contenda o de Moró

mar Mediterrània. Baix, la Magdalena de Castelló.

Baixem de nou al camí de la Llobera, que darrerament també s'ha conegut com el camí de la casa Verda, i continuem l'excursió cap al nord, en direcció a la Sima. Però no hi arribarem fins allà perquè uns minuts més tard se'ns presenta una cruïlla. Nosaltres hem de prendre el camí de l'esquerra, que baixa, en direcció cap al barranc de Porcs. Aquest barranc també rep el nom de barranc d'Olària, tot i que sembla ser el topònim 'barranc de Porcs' el més genuí a la parla borriolenca. No tardem en fer cap a una nova intersecció, on de nou hem de tombar cap a l'esquerra, ara fent cas de les marques d'un PR. Anem ara pel camí del barranc de Porcs,  el qual ens va perdre altura a poc a poc.
 Desviament cap a l'esquerra

Camí del barranc de Porcs

Barranc de Porcs

Finalment ens aboca a uns camps conreats amb cítrics. Poc més endavant, girem a l'esquerra fent cas del PR. Enfront nostre apareix el maset de Petito, assenyalat com a caseta i sénia de José Linares en un mapa de 1909. Creuem el Riu i ens incorporem al camí dels Arriers en direcció a l'ermita de sant Vicent, una construcció del segle XVII.

Vista llunyana de l'ermita de sant Vicent

Maset de Petito

Riu de Borriol

Camí dels Arriers

Ací a l'Ermita fem una última parada abans de mamprendre la marxa en direcció a Borriol per una via paralel·la a la sorollosa carretera CV-10. Al remat fem cap a la primera de les rotondes que se'ns havien presentat al començament de la ruta i pel mateix camí per on havíem vingut, l'antiga carretera CS-238, ara avinguda de Saragossa, retornem al punt d'eixida, on acabem la ruta.

Aquest és l'enllaç de la ruta a Wikiloc. Esperem que la gaudiu! http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=14147000.