Gavà - Coll de can Bori - Can Riera Vell - Can Riera Nou - Viladecans

Aquesta setmana ens estrenem a la comarca del Baix Llobregat amb una senzilla ruta entre les localitats de Gavà i de Viladecans, tot passant pel terme de Sant Climent de Llobregat. En ella ascendim al coll de can Bori, pas entre les serres de Miramar i de Roca Galena. Així mateix també visitem les masies de can Riera Vell i de can Riera Nou.

Can Riera Nou, al terme de Sant Climent de Llobregat

La ruta comença al carrer de Jaume I, a la vora del Museu Arqueològic "Mines de Gavà", que acull un important jaciment miner del neolític, reaprofitat per ibers, romans i cristians medievals i on han aparegut, entre d'altres, la figureta de la Venus de Gavà o un crani trepanat dues voltes en vida de la persona. Des d'aquest punt, anem uns metres cap al nord. En acabant tirem a mà esquerra, cap a l'oest, per la rambla de Pompeu Fabra i, més endavant, a mà dreta pel carrer de Pep Ventura, per tal d'anar a buscar, pel carrer de Joan I, la línia divisòria dels termes de Gavà i de Viladecans que ressegueix, més o menys, l'avinguda de la riera de sant Llorenç, la qual agafem cap a l'esquerra.

Rambla de Pompeu Fabra

Avinguda de la riera de sant Llorenç

Després de cinc minuts per aquesta via, arribem al barri de can Tries. En aplegar al final del mateix, just al davant ja de la riera de sant Llorenç de les Canals, tombem al sud, cap a l'esquerra, pel carrer de l'Ebre. Després agafem l'avinguda del Besòs i, després, el carrer del Llobregat.

Carrer de l'Ebre

Carrer del Llobregat

En acabar-se el carrer, anem cap a la dreta per tal de creuar el ramblar entre el fondo de can Tries i la riera de sant Llorenç de les Canals. Just després, a la dreta, agafem el camí de Gavà a Sant Climent de Llobregat, en el punt on abandonem el terme de la primera localitat per a endinsar-nos en el de la segona.

Riera de sant Llorenç de les Canals

Camí de Gavà a Sant Climent de Llobregat

De seguida comencem a guanyar altura, primer cap al nord i després cap al nord-oest. A poc a poc, la pujada se suavitza fins que el camí es torna pla.

Tram costerut del camí de Gavà a Sant Climent de Llobregat

Tram pla del camí de Gavà a Sant Climent de Llobregat

El pujol del Mas vist des del camí de
Gavà a Sant Climent de Llobregat

Al cap d'uns deu minuts s'inicia una breu baixada. És ací quan ens trobem amb una cruïlla. Nosaltres hem d'anar a la dreta per tal de seguir pel camí de Gavà a Sant Climent de Llobregat que, a partir d'aquest punt, se superposa al camí de Bruguers a Sant Climent de Llobregat.

El camí de Gavà a Sant Climent de Llobregat en el tram
superposat al camí de Bruguers a Sant Climent de Llobregat

En acabant de davallar un poc més durant uns metres, creuem la riera de sant Llorenç de les Canals i comencem la pujada cap al coll de can Bori, a 128 msnm, pas natural entre les serres de Miramar, a orient, i de Roca Galena, a occident. Aquesta és la fita més elevada de l'excursió de hui. A partir d'ací i unit al GR-92, el camí de Gavà a Sant Climent de Llobregat inicia una suau baixada cap a la riera de Salom.

Ribàs a la vora del camí

Coll de can Bori

Per això, i sense deixar la pista forestal per la qual avancem, en uns quinze minuts fem cap a un encreuament ja just a la vora d'aquest curs d'aigua. Hem de seguir recte, en direcció est, pel camí de Gavà a Sant Climent de Llobregat. Tanmateix, aviat l'abandonem.

Camí de Gavà a Sant Climent de Llobregat

Conreus als camps de can Bori

Un altre tram del camí

En aplegar a can Riera Vell, o can Riera, masia que data del segle XVII i on és conservada una premsa de vi de l'any 1742, continuem cap al nord-est pel camí de Sant Climent de Llobregat a can Tallada, ja que el que portàvem des de Gavà tomba a l'esquerra.

Can Riera Vell

Camí de can Tallada

Envoltem els terrenys de can Riera Vell per a creuar la riera de Salom i fer cap en pocs minuts a can Riera Nou, o can Riera Nova. Passem pel costat d'aquesta masia i en cosa de deu minuts, sense abandonar la seguida de la riera de Salom, eixim a un polígon industrial.

Entrada de can Riera Nou

Polígon industrial

El creuem i anem a buscar la carretera de Viladecans, que avança cap a llevant en paral·lel a la riera de sant Climent, on acaba de vessar les seues aigües la riera de Salom. Seguim aquesta via fins al poble de Viladecans. El travessem i, en arribar al seu ajuntament, fiquem el punt i final a l'excursió.

Carretera de Sant Climent de Llobregat a Viladecans

Cireres pintades a mur a la vora de la carretera.
La cirera és una de les senyes d'identitat de Sant Climent de
Llobregat, fins al punt d'haver estat canviada la denominació del
poble a la del Cirerer de Llobregat en el context de la Guerra Civil

Ajuntament de Viladecans

Per a acabar, ací us deixem l'enllaç a Wikiloc d'aquesta eixida. Esperem que la gaudiu!