Xóvar - Tollo la Rocha - Caseta del Prado - Cerezo la Vaquera - Coll dels Morts - Port d'Eslida - Casa del Negre - Xóvar

Aquesta setmana vos presentem una ruta per la serra d'Espadà, concretament pels termes municipals de Xóvar i d'Eslida. També té l'"honor" de ser la primera ruta que hem qualificat com a "molt díficil" a la nostra pàgina de Wikiloc. Realment, només té un tram amb aquest grau de dificultat, la resta transcorre quasi per complet per pista i per carretera.

Xóvar des del Mirador

La ruta s'inicia a la carretera CV-219, al seu pas pel nucli urbà de Xóvar, junt a la Font de l'Abrevador. Des d'allà eixim en direcció Eslida. Uns metres més endavant ens trobem uns senyals informatius a mà esquerra i els seguim en direcció al pic Bellota.

Font de l'Abrevador

Ens endisem ja per una pista per Las Carboneras. De seguida creuem el Barranc del Carbón i una altra barrancada, i comencem una pujada constant i, de vegades, exigent fins al Tollo la Rocha (toll de la costera, en valencià), un aljub ubicat en un encreuament al Coll de Salegas. Nosaltres continuem la pista de la dreta, indicada amb el senyal "Pico Bellota".

Las Carboneras

Barranc del Carbón

Tollo la Rocha

En aquest tram hem gaudit d'unes bones vistes de Xóvar, les quals augmenten en bellesa a mesura que anem ascendint. També podem observar el Puntal de l'Aljub i el Bellota. Ara la pista ens dóna un poc de descans, avançant per un terreny pràcticament pla. Ens trobem amb algunes baixades i pujades molt còmodes, envoltats per sureres i amb una panoràmica privilegiada del sud de la Serra d'Espadà i de les primeres muntanyes de la Calderona. A mà esquerra deixem la Bassa del Jabalí i uns metres més endavant arribem a la Caseta del Prado, en ruïnes.

Vista del pic Bellota

Mirant cap al sud

Caseta del Prado

Continuem per la pista i a mà esquerra deixem el Corral de la Bellota. Finalment fem cap al paratge del Cerezo la Vaquera, on trobem la Font de la Bellota, al llit mateix del barranc homònim.

Corral de la Bellota

Cerezo la Vaquera i Font de la Bellota

Ens endinsem ara en l'Ombria Mora i passem just per baix del pic Bellota. Ens apareix un encreuament en el qual ens podem desviar cap al Puntal de l'Aljub. Nosaltres no agafem aquesta direcció i continuem a l'esquerra en direcció al pic Bellota.

Pista per l'Ombria Mora

La pista per on transitem arriba al final molt a prop de la Font del Lobo. A la dreta, naix una senda. L'agafem. Aquesta ens endinsa a Los Pedregales i ens aboca en direcció a la Solana del Bellota. En els anys que portem fent senderisme, aquest és un dels trams més difícils que hem recorregut. El camí està molt tapat, ple d'argelagues, és molt estret, en alguns punts és realment difícil seguir-lo i alguna de les pedreres que es travessen són realment molt inestables. De fet, creiem que vam abandonar el ramal correcte en algun punt i això ens dificultà molt la marxa per aquesta zona. Per això vos recomanem buscar una alternativa a aquest tram delicat. Vos en recomanem dues. La primera és que quan arribeu al final de la pista, pugeu per un pedregal cap al pic Bellota (recte amunt). La segona és que vos desvieu abans d'arribar a l'Ombria Mora per la pista senyalitzada que va per la Solana del Bellota cap al Puntal de l'Aljub. Si decidiu fer-la exactament igual que nosaltres, aneu amb molt de compte de no patir cap accident perquè la senda és realment difícil.

Naixement de la senda
 Vistes des de los Pedregales

Fita entre los Pedregales i la Solana de la Bellota

Restes de la Guerra Civil

Retrobada la senda (marcada amb senyals PR), i després de sofrir l'estimbada del nostre pal-selfie, avancem cap a l'est per la Solana de la Bellota i per sobre del Pinaret, en direcció al Coll dels Morts. Ja abans i també ara veiem restes de la darrera Guerra Civil Espanyola. Eixim a una pista i poc més endavant apleguem al referit coll.

Vista del Puntal de l'Aljub

Hi ha un encreuament. A mà esquerra aniríem al Puntal de l'Aljub i a Aín o Eslida. A mà dreta baixem directament a Xóvar. Nosaltres triem continuar recte, en direcció al Port d'Eslida. En aquest tram, a mà dreta, deixem la Creu d'Eslida i les Trinxeres. Arribem a la carretera CV-219, al Port d'Eslida, i l'agafem en direcció Xóvar.

Port d'Eslida

Tal vegada aquest siga el tram menys interessant de la ruta ja que transcorre íntegrament per carretera. Tot i això, hi han alguns punts d'interés com la Casa el Negre, habitatge de vacances de la família d'Emilio Pérez, agregat comercial de l'embaixada de Guinea a l'Estat Espanyol, el qual tenia un servent negre (d'ací el nom popular). En aquest punt volem agrair al bloc Espadàniques que ens facilitara un article de Rosa Masip Molins sobre aquest indret, publicat el 2009 al llibre de les festes del Santíssim Crist del Calvari d'Eslida. També veurem una cova i magnífiques vistes de Xóvar i dels paratges dels voltants del poble. Finalment creuem el Pont de Pili sobre el Barranc del Carbó i ja no tardem en tornar al nucli urbà de Xóvar, on donem per finalitzada aquesta ruta.

Casa el Negro

Cova

Àrea recreativa de las Carboneras, a l'entrada de Xóvar per la carretera d'Eslida

Ací vos deixem l'enllaç d'aquesta ruta a Wikiloc: http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=10232457 Esperem que la gaudiu i, si la voleu fer, aneu amb compte!

1. Hola, somos del Ayuntamiento de Chóvar y me gustaría ponerme en contacto con vosotros. Gracias :)

1. Hola! Ens podeu contactar per privat a través del mail caminsenlanatura@gmail.com o per missatge directe al nostre compte de Twitter (@caminsnatura). Salutacions!