Barcelona - Velòdrom d'Horta - Camí de Valldaura - Castell del Fortí - Turó del Trac - Turó de Valldaura - El Pas del Rei - Turó de santa Maria - Coll s'Erola - Mirador de la Rabassada - Font de la Cabra - Pedrera del Montbau - Sant Genís dels Agudells - Barcelona

Aquesta setmana us presentem una nova ruta senderista per la serra de Collserola, en la qual visitem els termes municipals de Barcelona, Cerdanyola del Vallès i Sant Cugat. El punt central de l'excursió és la pujada al turó de Valldaura, situat a poc més de 420 m.s.n.m. i en la frontera entre terres barcelonines i cerdanyolenques. Tot i això, aquest no és l'indret més elevat que visitem, doncs el turó de santa Maria, a la divisòria de Barcelona i de Sant Cugat, arriba als 445 m.s.n.m.

Vista dels barris del Carmel i del Coll des del castell
del Fortí. A la dreta, el campanar de les Llars Mundet.

Així doncs, el camí s'inicia junt a la sortida al passeig de la Vall d'Hebron de l'estació de metro de Mundet (L3). Des d'allà eixim en direcció nord-est, tot creuant l'avinguda d'Arturo Mundet i continuant pel passeig de la Vall d'Hebron. Just després de creuar el carrer de Paulo Freire, a l'esquerra hi ha unes escales. Cap allà hem d'anar. En cosa d'un minut, fem cap a la porta principal del Velòdrom d'Horta, inaugurat el 1984 i on se celebraren diverses proves dels Jocs Olímpics de 1992.

Passeig de la Vall d'Hebron

Escales de pujada al Velòdrom

Velòdrom d'Horta

Des de la porta del Velòdrom continuem cap a l'esquerra pel passeig dels Castanyers, fins que, després d'uns pocs metres, aquesta via es creua amb el carrer dels germans Desvalls. Ací hem de tombar a mà esquerra novament, en direcció oest.

Encreuament del passeig dels Castanjers amb el carrer dels germans Desvalls

Comencem a pujar pel carrer dels germans Desvalls i deixem a la nostra esquerra el parc del Laberint d'Horta. El carrer es fa estret i, en arribar al centre educatiu de Can Llupià, que no hem de confondre amb la Masia, s'acaba l'asfalt. La pujada continua pel camí de Valldaura, de terra i tancat amb una cadena.

Camí de Valldaura

L'ascensió se suavitza i ens apareix a la dreta, per baix, el torrent de Fondanills, o de Fontanar. Al remat, fem cap a un encreuament, junt a un pal de l'electricitat. En aquest punt hem de girar a l'esquerra. Si fins ara anàvem cap a l'oest, ara tombem cap al sud-est per una senda més estreta.

Desviament a mà esquerra

En un revolt, la senda comença a caminar en paral·lel a una tanca metàl·lica. Uns metres més endavant, deixem la seguida de la tanca per a pujar cap a la dreta i guanyar altura.

Cartell antic de prohibició de fer foc a la muntanya

Senda

Al remat eixim a un encreuament quasi invisible, doncs el camí que hem d'agafar naix pràcticament a la nostra esquena. Per això, hem d'estar atents. L'agafem a mà dreta en direcció est i, després de menys d'un minut arribem al castell del Fortí, o fortí d'Horta, construcció militar edificada durant la I Guerra Carlina per a controlar el pas des del Vallès cap a la plana de Barcelona.

Imatges del castell del Fortí

Des del castell del Fortí, desfem els nostres passos fins a retrobar la senda per on veníem abans, en direcció oest. En reincorporar-nos a ella, la pujada s'accentua fins que apleguem a unes torres elèctriques. Ací el camí s'eixampla i deixem de guanyar altura tan pronunciadament. La vista de Barcelona agraeix l'esforç fet.

Vista de Barcelona

Continuem cap a l'oest fins a arribar a un encreuament de pistes. Agafem la que queda a la nostra dreta amb els senyals "Reserva de la font Groga / Tibidabo". Després d'uns metres, eixim a una nova cruïlla. Ara, hem d'anar cap a l'esquerra, en direcció est, i perdre un poc d'altura.

Pista marcada amb els senyals "Reserva de la font Groga / Tibidabo"

Desviament a l'esquerra

De seguida, veurem a l'esquerra una senda que puja cap a l'oest en paral·lel a la pista. L'agafem i, en cosa de dos minuts, a la nostra dreta veurem una clariana elevada al bosc. Ens apropem i fem cim al turó del Trac, a poc més de 365 m.s.n.m.

Vista des del cim del turó del Trac

El turó de Valldaura vist des del turó del Trac

Tornem a la senda per a eixir a la pista que puja al turó de Valldaura, la qual està prohibida per als ciclistes. L'agafem i comença una forta pujada que, en poc menys de cinc minuts i després de fer-nos visitar breument el terme municipal de Cerdanyola del Vallès, ens deixa al cim del turó de Valldaura, des d'on les vistes de Barcelona no són gaire bones a conseqüència de l'abundant vegetació.

Senda

Darrer tram de pujada al turó de Valldaura

Cim del turó de Valldaura, amb la torre de vigilància i el vehicle del vigilant

Barcelona vista des del turó de Valldaura

Continuem l'excursió per una senda, en direcció sud, que se situa just en la divisòria de les terres de Barcelona, a l'esquerra, i de Cerdanyola, a la dreta. L'entorn és ombrívol i tapat. En girar un revolt i canviar de direcció cap al sud-est, passem per l'indret anomenat el Pas del Rei. Es tracta d'un xicotet coll a tocar del qual hi ha una cruïlla de camins.

Senda a la divisòria entre Barcelona i Cerdanyola

El Pas del Rei

Nosaltres hem de seguir per l'itinerari de l'esquerra, cap a l'est, fins a fer cap a una pista, en la qual girem cap a la dreta. Des d'ací veurem unes bones vistes de tota la ciutat.

Pista

La Meca, amb l'ermita de sant Cebrià i
de santa Justina d'Horta en la part inferior

Després d'uns deu minuts de camí, la pista es bifurca. Agafem el camí de la dreta, en pujada, marcat amb els senyals "Turó de sant Cebrià / Turó de santa Maria". A totes les cruïlles d'aquest tram, hem d'anar cap a l'esquerra. Passades totes, a la vora del camí, a poc més de 440 m.s.n.m. fem cim al turó de santa Maria, en la divisòria de Barcelona i de Sant Cugat del Vallès i a l'extrem sud-oest de la serra dels Agudells.

Desviament a la dreta

Cim del turó de santa Maria

Just després ens trobem amb un encreuament, on seguim cap a la dreta. No tardem ni cinc minuts en arribar a la Vista Rica o, millor dit, al coll de l'Erola o coll s'Erola, l'indret que dóna nom a tota la Serra.

Senda entre el turó de santa Maria i coll s'Erola

Coll s'Erola

Vista Rica, junt a la carretera de la Rabassada,
neotopònim amb el qual s'ha rebatejat aquest indret.

De nou ens reincorporem al terme de Barcelona per a baixar cap a la Ciutat Comtal per la carretera de la Rabassada. Visitem el seu Mirador i, després d'un revolt tancat a la dreta, ens incorporem a la via per a vianants que va paral·lela a la vida per als vehicles.

Barcelona des del mirador de la Rabassada

Vial per a vianants a la carretera de la Rabassada

No gaires metres més enllà, a l'esquerra, naix una senda marcada amb el senyal "Sant Cebrià / Font de la Llet / Montbau", cap al nord. L'agafem i comencem a perdre altura a marxa forçada en direcció al torrent de la Llet.

Desviament a l'esquerra

Senda entre la carretera de la Rabassada i el torrent de la Llet

En arribar a un encreuament de sendes, agafem la de la dreta. La zona és ombrívola i bastant tapada, però per la senda es pot caminar bé. En girar un revolt i encaminar-nos cap al sud, el paisatge barceloní es descobreix a la nostra esquerra.

Vista de les Llars Mundet

Comencem a perdre altura per la senda fins a fer cap a la font de la Cabra, junt al torrent d'en Genaret. Ací trobem una pista que agafem cap a la dreta, en direcció a Sant Genís dels Agudells.

Font de la Cabra

Després de passar per la pedrera de Montbau, arribem al carrer de Natzaret, ja en aquest antic caseriu reconvertit a barri de la capital de Catalunya. Des d'allà únicament ens queda baixar per l'avinguda del Jordà fins a l'estació de metro de la Vall d'Hebron (L3 i L5), on donem per acabada l'excursió.

Pedrera de Montbau

Campanar de l'església de sant Genís dels Agudells

Per a acabar, ací us deixem l'enllaç de la ruta a Wikiloc. Esperem que us agrade! http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=14269149.