Calaix d'interior: Dos "franciscans" a Llíria

Aquesta setmana us presentem una nova edició de la sèrie Calaix d'interior. En aquesta ocasió serà protagonista una misteriosa parella de frares franciscans que aparegueren per Llíria, la capital de la comarca del Camp de Túria, el 1885, dos anys abans que aquest nucli obtinguera el títol de ciutat.

La primera notícia sobre la qüestió ens arriba a través del diari La Vanguardia, que en la seua edició del 24 d'octubre de 1885 es feia ressò de la informació següent:

"Escriben de Liria (Valencia) diciendo que han aparecido en aquella población dos penitentes, jóvenes de quince á veinte años, que visten sayal de franciscano, van descalzos de pié y pierna, y admiran al vecindario con su piedad y penitencia. Pasan muchas horas arrodillados, recogen abundantes limosnas por las calles y las reparten en seguida entre los pobres del lugar".

Però la cosa no acabava ací, ja que "lo que llamó poderosamente la atención—dice la carta—fué una ermita casi concluida que se levanta sobre un cerro, frente al real beaterío de San Miguel. Es obra de los penitentes dichos, naturales el uno de Játiva y el otro de Chiva, los cuales se presentaron quince días atrás en Liria sin un céntimo, y de tal manera cautivan y edifican á las personas piadosas, que han recaudado todo lo necesario para improvisar aquel pequeño santuario, que piensan dedicar á San Antonio".

Vista antiga del reial monestir de sant Miquel de Llíria

Tanmateix, pareix que hagueren de plegar el ram de Llíria i fer les maletes molt prompte. En aquest sentit, el mateix periòdic, el 7 de novembre d'aquell any publicava que "dijimos que hace poco tiempo aparecieron en Liria dos penitentes, procedentes el uno de Chiva y el otro de Játiva, que vestían hábito monástico, y excitaban la admiración del religioso vecindario de aquella villa, cuyo concurso solicitaban para construir una ermita en una de las alturas que la rodean. Esta obra de piedad, no muy sincera sin duda, ha dado fin, porque parece que á consecuencia de gestiones de la autoridad eclesiástica de la villa, los dos peregrinos han salido de ella. La ermita ha quedado á medio construir". 

Almenys aquest últim text, però, sembla haver estat publicat originalment al diari El Mercantil Valenciano, d'on fil per randa l'extrau el rotatiu El Constitucional en la seua edició del 5 de novembre de 1885. Ara bé, hi afegeix unes línies de factura pròpia que tampoc apareixen publicades al diari Serpis de la mateixa jornada.

"¿Qué se propondrian los dos hermanitos? Vivir á espensas de los tontos - decimos nosotros - pan á cambio de bendiciones. Y á todo esto en muchas partes las cosechas se pierden por falta de gentes que recolecten los frutos". Pareix que ja en calien, de temporers, al segle XIX... .

Comentaris