Artesa-Font del Retor-Corral de la Germandat-Cova d'Anacleto-L'Ereta-Xautena-Tales-Artesa

Feia ja temps que no havíem actualitzat el blog, i ara que hem pogut fer un parell de rutes noves, hem amanit les seues corresponents entrades per a publicar.
La primera que publiquem és aquesta: una ruta circular amb inici i final a la localitat d'Artesa, els punts més interessants de la qual són la Font del Retor, el Corral de la Germandat, la Cova d'Anacleto, L'Ereta, el barranc de Xautena i l'Assut d'Artesa.
La ruta comença en la urbanització que hi ha sota el frotó d'Artesa: avinguda de Blasco Ibáñez, pel carrer de Joanot Martorell, creuant el carrer de Vicenta Ferrer Escribà, i pel carrer de Carles Salvador. Girem a la dreta en direcció al riu Sec (Anna). El creuem i comencem a pujar. En arribar a un tarongeral, tombem a la dreta per un camí tancat amb una cadena. Ascendim més i més fins arribar als peus de l'ermita de Santa Bàrbera. Allí prenem la pista en sentit descendent fins aplegar a uns senyals. Agafem el SL-CV142 en direcció al cim del Montí. Passem la Font del Retor i continuem pujant fent cas dels senyals fins que arribem a un encreuament. Al nostre davant apareixen dos camins: prenem el de l'esquerra, marcat amb una X, i comencem a pujar. Fem cap a un altre camí que el creua perpendicularment. El prenem en sentit descendent, cap a l'esquerra. Passem un pinar. Ens desviem de la senda principal (que porta fins la caseta de Marimon) i anem a la dreta en sentit descendent. Baixem i fem cap al Corral de la Germandat. El deixem enrere i continuem per la pista en direcció a la Font de Montí. Trobem uns senyals i prenem el PR-CV161 en direcció a les Penyes Aragoneses (Altes). No l'abandonem en cap moment. Passem un parell de casetes i finalment arribem a un olivar. Si ens fixem, a mà dreta, apareix una senda ascendent assenyalada amb marques blanques paral·leles. La seguim. Està molt ben senyalitzada i si ens fixem bé, no ens perdrem. Després de passar diverses casetes de pedra seca i un pilo petri de terme, fem cap a la Plaça de les Carrasques primer i a la cova d'Anacleto (http://www.cuevascastellon.uji.es/ES6D01.php?id=4945). Continuant la senda arribem a l'aljub de la Priora. Mai abandonem aquest camí, sempre pendents de no perdre les marques. Quan arribem a l'Ereta, tombem bruscament cap a la dreta. Arribem a una calera i després comencem a vorejar el barranc de Xautena. Fem un tram del nostre camí per dins d'aquest barranc. Finalment, fem cap a una pista forestal. En la paret d'una edificació en runes, se'ns marca la direcció per a anar cap a Tales (a la dreta). Prenem aquesta direcció i apleguem al camí de la Font de Montí. Prosseguim direcció Tales i uns minuts més tard entrem en la urbanització Falda del Montí. La creuem i arribem al passeig de la Serra d'Espadà. Tombem a la dreta, i després de nou a la dreta en direcció a l'Assut d'Artesa. Prenem la direcció Santa Bàrbera del SL-CV142. Més endavant prenem el SL-CV107 en la mateixa direcció. Continuem per la pista. Passem de nou per uns senyals i seguim pel SL-CV107 en direcció Artesa. Creuem el riu Sec (Anna) i arribem al Llavador d'Artesa. Continuem pel SL-CV107 cap a El Carme. Pel carrer de l'Aigua arribem a la porta del frontó del poble i finalitzem la nostra caminata.
Ací vos deixem l'enllaç a Wikiloc: http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=6379412

Font del Retor

Vista d'Onda

Corral de la Germandat

Una de les casetes de pedra seca que ens trobem al nostre camí