Argelita - Corral de las Matildas - Castell del Buey Negro - Mas de la Muela - Argelita

Hui actualitzem el bloc amb una nova ruta de senderisme. En aquesta ocasió hem visitat el terme municipal d'Argelita, a la comarca de l'Alt Millars, per tal de pujar al seu emblemàtic castell del Buey Negro.

Panoràmica del corral Blanco, la Canaleta
o la lloma de la Laguna, entre d'altres, des del cim del Buey Negro.

La ruta s'inicia a l'entrada de la localitat d'Argelita des de Toga, vora la carretera CV-194. Des d'allà eixim i travessem el poble de sud a nord fins a l'era que hi ha per sobre de la Huerta Alta. En aquest punt abandonem la carretera, a mà esquerra, pel camí vell d'Argelita a Ludiente, ara transformat en pista. Està senyalitzat com SL-CV 91.

Vista posterior del campanar de l'església de santa Anna d'Argelita

Desviament a mà esquerra cap al camí vell d'Argelita a Ludiente

Seguint les indicacions del SL l'abandonem després d'un revolt pronunciat i continuem a mà dreta per una senda que, després de creuar el barranc de les Fuenticas, ens porta al bell mig de l'Aljezar. De fet, la senda passa a la vora d'una pedrera d'algeps.

Vista de la cova de Pons, dita també cova de l'Enganyifa per
l'Equip de Recerques Espeleològiques de l'Agrupació Excursionista de Catalunya

Desviament a la dreta

Senda cap a l'Aljezar

Argelita, el Turio i Penya Saganta des de l'Aljezar

Després d'uns deu minuts de senda eixim novament a una altra pista, en aquest cas la que se superposa a l'antic camí de la Muela. Des d'ella gaudim d'unes vistes senzillament espectaculars de les penyes de la cova de Pons o del salt de la Vaca.

Camí de la Muela

Una altra imatge d'Argelita

Poc més endavant abandonarem novament la pista per a endinsar-nos per una senda que ens fa travessar el barranc de la font del Sabinar i que, finalment, ens aboca a un camp d'ametllers i novament a la pista del camí de la Muela.

Contrallum de la penya de la cova de Pons i de la Laguna

Tram empedrat de la senda

Camp d'ametllers

Creuant la pista del camí de la Muela

Creuem la pista i continuem la pujada en direcció sud i oest, per dalt del que sembla un antic maset en ruïnes. La senda en aquest tram és agradable i no presenta massa complicacions. En arribar a un corral també en ruïnes, però que conserva part dels seus arcs, ens incorporem definitivament a la pista del camí de la Muela.

Corral en ruïnes a l'encreuament de la senda amb la pista del camí de la Muela

Camí de la Muela

Ara, la presència d'uns caçadors amb armes de foc per la zona de la Rocha de la Muela i de la caseta de Pepe Escobero, també dita mas del tio Pepe, que és més o menys per on passa el SL que seguim, fa que el deixem i que continuem per la pista, a mà esquerra. A la dreta i baix ens queda el barranc de Quiles i la Hundida. Nosaltres, dominant tot aquest paisatge creuem el barranc i comencem la darrera pujada entre les Viñas Altas i la Hundida.

Vista llunyana del mas de la Muela

Espectacular vista dels estrets que el riu de Villahermosa forma entre Argelita i Ludiente

Pujada

Finalment fem cap al corral de las Matildas, molt a prop ja del castell del Buey Negro, del terme de Ludiente i, encara que no ens ho semble, de la carretera CV-194.

Corral de las Matildas

Continuem l'ascensió definitiva cap al Buey Negro per una pedrera no senyalitzada que ens permetrà entrar al castell com si l'assaltàrem, travessant les seues velles i enrunades muralles.

Darrera ascensió

Muralles del castell del Buey Negro

Fem un tomb pel que queda d'aquest indret de llegenda i avancem cap al nord per tal d'apropar-nos al mas de la Muela, situat precisament sobre les ruïnes de part d'aquesta fortificació. També allà està ubicat l'aljub de la Muela: vigileu de no apropar-vos més del compte i caure!

Aljub de la Muela

Ruïnes del mas de la Muela

Vista de la Canaleta i del corral Blanco des del Buey Negro, a 675 m.s.n.m.

A la dreta del mas de la Muela naix una senda que ens torna al corral de las Matildas per un camí distint al que havíem pres nosaltres.

Senda del mas de la Muela al corral de las Matildas

Ens incoporem novament al camí de la Muela (pista), passem a tocar del Morrón de los Nidos (si vos abelleix, és fàcil pujar i baixar d'ell) i arribem fins al final de la pista per a agafar la del camí d'Argelita a Ludiente i fer cap de nou al poble d'on havíem eixit dues hores i mitja abans.

La penya coneguda com el Morrón de los Nidos, vora la pista del camí de la Muela

Tomb a l'esquerra per a incorporar-nos al camí vell de Ludiente a Argelita

Construcció en ruïnes

Carrer a Argelita

Tot seguit vos deixem l'enllaç d'aquesta ruta a Wikiloc: http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=11771847. Gaudiu-la!