Castell-estaó - La Cantera - Barranc Roi - Pont dels Obacs - Borda de Pere - Obeix - Ermita de sant Cristau - Castell-estaó

Aquesta setmana us presentem una excursió per la Vall Fosca, a la comarca del Pallars Jussà, en la qual visitem les localitats de Castell-estaó i Obeix.

Vistes des de l'ermita de sant Cristau,
compartida pels pobles d'Astell, Obeix i Aguiró.

La ruta s'inicia a l'església de sant Pere de Castell-estaó. Des d'allà agafem la pista forestal d'entrada al poble i la seguim fins a arribar al primer revolt a l'esquerra. Un senyal a mà dreta indica la direcció "Obeix". Aquesta senda es correspon amb el camí de Castell-estaó a Obeix, i és per on hem de continuar l'excursió.

Vista d'Aguiró des de la pista forestal de Castell-estaó

Desviament a la dreta amb els senyals

Camí de Castell-estaó a Obeix

Avancem per la partida de Sobrefonts, deixant per dalt nostre la pista del serrat de l'Aire i, per sota, el barranc Roi. Passem pel lloc anomenat la Cantera, per haver estat lloc d'extracció de pedra en el passat. Alternem les zones ombrívoles i tapades amb les exposades, des d'on veiem els pobles d'Obeix i d'Aguiró.

La Cantera

El barranc Roi des del camí de Castell-estaó a Obeix

Camí de Castell-estaó a Obeix

Poc després de creuar el barranc des Tarteres, el camí fa un ziga-zaga descendent que, pràcticament, ens deixa a la vora del barranc Roi. En acabar-lo, la senda de Castell a Obeix continua cap a la dreta. Nosaltres, però, l'abandonem i tombem a l'esquerra per una paret rocosa de pedra roja de rodé, on es dibuixa un senderol paral·lel al barranc Roi.

Barranc des Tarteres

Desviament a l'esquerra

Tancat de pedra seca

Aranyons

Senda paralel·la al barranc Roi

Finalment, quan ja som als Obacs d'Obeix deixem la sendera i ens clavem dins del torrent d'aigua per tal de passar per sota del pont dels Obacs. El deixem enrere i, entre cadolles, anem a cercar un petit salt d'aigua que hi ha uns metres més endins.

Per dins del barranc Roi

Pont dels Obacs

El pont dels Obacs des d'una altra perspectiva

Salt d'aigua al barranc Roi

En arribar a ell, peguem mitja volta i tornem fins al Pont, des d'on agafem novament la senda, o siga, el camí dels Obacs en direcció a Obeix. Aquesta fou, sens dubte, una via important de la que encara sobreviu part de l'empedrat.

El barranc Roi des del pont dels Obacs

Camí dels Obacs

Empedrat

Guanyem a poc a poc altura, i en poca estona fem cap a la partida de les Paulelles i a la borda de Pere, construïda l'any 1830. En travessar el torrent de la Plana, l'entorn es fa ombrívol i tapat, i una sèquia se'ns creua al camí.

Borda de Pere

Inscripció de l'any de construcció de la borda de Pere junt a l'entrada

Roure

Torrent de la Plana

El torrent de la Plana des d'una altra banda

Sèquia

Pocs metres més endavant ens apareix un encreuament amb el senyal "Castell-estaó", on ens reenganxem al camí de Castell a Obeix que havíem abandonat a la vora del barranc Roi. En pocs minuts apleguem a Obeix.

Camí dels Obacs

Vista llunyana de l'ermita de santa Bàrbara de Larén

Tancat de pedra seca

Camí de Castell-estaó a Obeix

Visitem el poble i, molt amablement, una veïna ens obri la porta de l'Església. Es tracta d'un temple d'origen romànic, però molt modificat a llarg dels segles. De reduïdes dimensions, està dedicat a Santa Maria, tot i que també rep l'advocació de la Purificació, sent la seua festa principal el 2 de febrer, dia de la Candelera, la patrona del poble. La seua planta és inclinada i, per això, hi presenta una porta d'accés secundària des d'on s'entra directament al cor elevat des del carrer. L'altar és neogòtic i el presideixen la Mare de Déu, sant Antoni de Pàdua i sant Josep, flanquejats per sant Pere Apòstol i per sant Sebastià.

Antic portal de ponent del poble d'Obeix

Carrer a Obeix

Detall de la façana d'una casa

Carrer estret a Obeix

Façana de l'Església

Altar major d'Obeix. Respecta l'orientació original
del temple romànic i ocupa el seu absis.

Cor elevat

En eixir del temple, continuem el nostre recorregut per la localitat per a anar a buscar la pista forestal que baixa cap a Astell.

Llavador

Carretera d'Astell

Vistes des de la Carretera

L'agafem i, després d'uns cinc minuts de camí, a l'esquerra, naix una pista de terra que puja. Ens hi incorporem. De seguida, una senda arranca també a mà esquerra, i seguim per allà. Malauradament, el camí s'ha solsit, per la qual cosa hem de girar cua fins a la pista de terra i continuar per ella. Sense abandonar-la en cap moment en direcció ascendent, arribem al final de la mateixa a les portes d'un camp.

Pista a l'esquerra

Senda a l'ermita de sant Cristau

Senda solsida i impracticable

Pista

Travessem la tanca i hi entrem, amb l'herba fins al genoll. Davant nostre tenim l'ermita de sant Cristau, d'origen romànic però molt transformada. Aquest temple és sentit com a propi pels veïns d'Astell, d'Obeix i d'Aguiró, o siga, pels veïns del Solà. Les vistes des d'ací són excepcionals.

Perfil de l'ermita de sant Cristau

Ermita de sant Cristau

Interior del temple

Tornem sobre les nostres petjades fins a Obeix. Travessem novament el poble i l'abandonem pel portal de ponent per tal d'anar a buscar l'encreuament on abans havíem vist el senyal "Castell-Estaó", que és el punt on se separen el camí d'Obeix a Castell-estaó i el dels Obacs. Allà girem a l'esquerra en direcció a aquest poble pel camí vell que unia ambdós nuclis i, que per zona ombrívola, baixa fins al barranc Roi.

Camí d'Obeix a Castell-estaó

Tram ombrívol del Camí

Barranc Roi

Una vegada creuat el torrent sols ens queda fer la sendera que havíem seguit fins a desviar-nos cap al pont dels Obacs però a la inversa. En poc més de quinze minuts arribem a Castell-estaó, on donem per acabada la ruta. Ací us deixem el seu enllaç a Wikiloc: http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=14385817. Gaudiu-la!