Pel terme de Beseit: la Fenellassa - Cova de la Dona - el Parrissal - Pas del Romeret

Aquesta setmana us presentem la nostra primera excursió per l'Aragó. Concretament, visitàrem el poble de Beseit, a la comarca del Matarranya, i el seu conegut congost del Parrissal. A més a més, vam recòrrer el pas del Romeret i contemplàrem les pintures rupestres de la Fenellassa. En aquesta eixida ens acompanyaren, entre d'altres, dos dels nostres antics companys de l'època en la que eixíem per la tele, Marc Ribes i Aaron Sánchez. En definitiva, una ruta apta per a tothom en la seua primera part i última part, i de dificultat molt elevada en el tram mitjà.

Estrets del Parrissal, modelats pel riu Matarranya

La ruta comença a l'entrada a l'estret de la Fenellassa, al terme de Beseit, en el darrer dels aparcaments de pagament per a vehicles habilitats per a accedir-hi al congost del Parrissal. Des d'allà, agafem l'únic camí possible, la senda del Parrissal, que acompanya al riu Matarranya aigües amunt.

El riu Matarranya a l'estret de la Fenellassa

El camí del Parrissal per l'estret de la Fenellassa

Quan encara no han passat ni cinc minuts des de l'inici de l'excursió, ens desviem cap a la dreta, creuem el riu i, de seguida, a la paret de roca, veiem les pintures rupestres de la Fenellassa, descobertes l'any 1966 i datades de l'any 3.500 abans de Crist.

Riu Matarranya

Paret de roca on estan les pintures rupestres

Pintures rupestres de la Fenellassa,
fetes fa vora 5.500 anys

Tornem sobre les nostres passes fins al camí, i reprenem la marxa cap a la dreta. Aviat deixem a mà esquerra els ullals de la Fenellessa i, poc més endavant, apleguem a la cova de la Dona.

Ullals de la Fenellassa

Cova de la Dona

Detall de l'entrada a aquesta cavitat

Aleshores, el congost s'eixampla un poc i fem cap al pla de la Mina, on raja la font que duu el seu nom. Aquest topònim i algunes construccions i senyals que anem trobant pel camí ens recorden el passat miner d'aquesta contrada. A mesura que avancem, el pas es fa més i més estret. Al remat, comencem a caminar per damunt de passarel·les de fusta fetes ad hoc.

Font del pla de la Mina

Riu Matarranya

El camí del Parrissal per damunt
del riu Matarranya

Camí del Parrissal

Al bosc, de camí als estrets del Parrissal

Ruïnes

Les ruïnes, des de dins

La badina Negra

La badina Negra des del pont que la creua

En alguns moments retornem a la sendera, però el trepitjar un pas artificial serà la tònica dominant fins a fer cap al final d'aquesta ruta, en arribar als estrets del Parrissal, poc més d'un quilòmetre més enllà. Ací, el riu Matarranya va d'ample en ample i ja no pot ésser creuat més que nadant.

Camí del Parrissal

Formacions de roca a la riba del Matarranya

El Sol, que s'esgola entre els pins del bosc

Passarel·la

Salt d'aigua

Drecera del camí del Parrissal

Estrets del Parrissal. Pareixem nans.

Fent amics amfibis

Estrets del Parrissal

En vegada de continuar avançant, i com que el bany és prohibit, girem cua fins a una espècie de salt d'aigua que cau des dels contraforts inferiors de la moleta d'Arany al llit del riu Matarranya. Allà arranca la senda coneguda com el pas del Romeret. Si fins a aquest punt, l'excursió no té grans complicacions, des d'ara el seu grau de dificultat augmenta exponencialment.

El pas del Romeret comença fent ziga-zagues per la paret escarpada de la muntanya. En acabant, tombem cap a la dreta i cap a l'esquerra de seguida per torrentera molt costeruda. La guanyem i eixim a un planet. Ací, encara que no ho parega i fent cas a unes marques blaves, girem a la dreta per la paret nua de la muntanya. Ens endinsem en les gúbies del Parrissal.

Arranc del pas del Romeret

Per dins d'una torrentera estreta
entre parets de roca

Tram de treva, als peus de les gegants
gúbies del Parrissal, que custodien el pas

Després d'un parell de minuts per senda, des de la qual les vistes aigües avall del Matarranya són magnífiques, salvem un desnivell de poc menys de tres metres negatius, i seguim baixant. En acabant, ascendim de nou per terreny molt boscós fins que, al remat, i després de vora tres quarts d'hora de camí, la sendera per on anem comença a baixar i baixar cada vegada de forma més abrupta.

Pel pas del Romeret, baixant

Hem d'anar en compte en aquest últim tram perquè, de sobte, el camí es talla i ens veiem abocats a un espadat vertical. Amb l'ajuda d'una cadena de ferro i d'uns graons col·locats allà a l'efecte, aconseguim superar els vora 100 metres de desnivell que ens separen del llit del riu Matarranya.

Tram final de la baixada

Descens en vertical al riu Matarranya

Una vegada al riu, avancem en contra de la direcció de l'aigua durant uns vint-i-cinc metres. Allà ens aturem a reprendre forces per a la tornada cap al punt d'inici.

Per dins del riu Matarranya

Un raconet on descansar

Al cap d'un quart d'hora, peguem mitja volta i, seguint el curs del riu, anem a travessar els estrets del Parrissal nadant. Evidentment, aquesta ruta i, sobretot, aquest tram en especial, només es poden fer si el Matarranya duu un cabal raonable. Estem en un entorn preciós. Grans parets verticals ens circumden. Piscines naturals, aigües cristal·lines. Superem tres grans tolls sense massa dificultats i fem cap a l'entrada dels estrets del Parrissal venint de Beseit, on abans havíem agafat el pas del Romeret.

Estrets del Parrissal

Com que aquesta imatge, no fa honor a la preciositat de l'indret, ja que no poguérem fer fotografies perquè vam guardar les càmeres per tal que no es banyaren, us enllacem ací un vídeo que hem trobat a Youtube, per a que us feu una idea.

Ara, només ens queda tornar per la senda del principi cap a l'aparcament de vehicles des d'on havíem eixit vora sis hores abans. Ací teniu l'enllaç a Wikiloc. Gaudiu, amb coneixement, d'aquest camí!