Natjà - Camí de Valldellou - El Volterol - Natjà

Aquesta setmana us proposem una excursió curta i fàcil per la comarca de la Llitera. Amb inici i final al poble de Natjà, té un recorregut de poc menys de 7 quilòmetres i mig, i en ella ascendim al cim del Volterol.

Vista de Natjà

L'itinerari comença al peu del poble de Natjà, vora el pilonet que hi té dedicat sant Antoni Abat. El nucli urbà queda penjat sobre una roca, per damunt de nosaltres. El seu topònim, segons explica Joan Coromines a l'Onomasticon Cataloniae, descriu precisament aquesta ubicació en derivar de l'àrab naĝĝā, "lloc elevat". Eixim, amb tot, en direcció sud-est per la carretera que va fins a Camporrells.

Natjà des de la carretera de Camporells

Pilonet dedicat a sant Antoni Abat

Amb aquesta via, envoltem el poble per la banda de baix. Davant de nosaltres se'ns presenta la muntanya del Volterol i, a la dreta, no tardem en deixar la casa Caset, isolada.

Paisatge des de la carretera de Natjà a Camporrells

El Volterol

Casa Caset

En acabant, amb la carretera comencem a descendir cap a la partida de la Vall. Més endavant, quan aquesta via travessa el barranc del Prat, girem a la dreta i ens incorporem al camí de Natjà a Valldellou, o de Natjà al Sallent.

Panoràmica de la partida de la Vall des de la carretera de Camporrells

Camí de Natjà a Valldellou, o de Natjà al Sallent

Aquest camí, de terra, ens fa perdre un poc d'altura i, després, tornem a pujar. A l'esquerra ens queda el Volterol. Continuem per la mateixa via fins que, també a l'esquerra, ens apareix una costera ben redreçada, i desbrossada, que puja cap al cim del Volterol seguint la línia elèctrica que hi va a les antenes instal·lades al cim.

Natjà des del camí de Valldellou

Fauna vora camí

Aleshores, abandonem el camí de Natjà a Valldellou i iniciem una ascensió contundent vers el cim del Volterol. Agafant corriolets i intentant pujar en ziga-zaga, guanyem altura molt ràpidament. El desnivell és pronunciat i només cal per a comprovar-ho fer una mirada enrere. A la nostra esquena fruïm d'una bona panoràmica vers Natjà i ponent.

Inici de l'ascensió al Volterol

Un dels punts amb més desnivell

Mirada enrere cap a Natjà

Al cap d'uns quinze minuts de pujar, al peu d'una torre elèctrica, gaudim d'un moment de pausa i avancem per un pla. Tanmateix, de seguida la cosa canvia i encetem una nova pujada, aquesta amb més brossa. Ja veiem les antenes i, al cap d'uns cinc minuts, coronem el cim del Volterol, a 857 metres d'altura sobre el nivell de la mar.

Una xicoteta treva

Darrers metres de pujada

Antenes al cim del Volterol

Recorrem el cim d'aquesta muntanya, des del qual guaitem, entre d'altres, el poble de Natjà i l'ermita dels sants Màrtirs de Camporrells, i ens incorporem, en sentit descendent, a la pista que hi munta fins a dalt. Ara som precisament al terme de Camporrells.

Cim del Volterol

L'ermita dels sants Màrtirs vista des del Volterol

Camí de baixada, pel vessant pel qual naix el barranc del Sallent

Vista de Camporrells des d'aquest tram de l'excursió

Al cap d'uns deu minuts de baixada, fem cap a una cruïlla coneguda com la Collada. Ací hem de seguir cap a l'esquerra. Durant uns instants trepitgem el camí de Castellonroi a Camporrells. Però immediatament el deixem. Caminem cap al nord-oest, pel peu del Volterol. Mentrestant, a la dreta, observem el poble de Camporrells.

El camí de Castellonroi a Camporells per la Collada

Camí cap a Natjà

Vista de Natjà des d'aquest camí

Els camps, al juny

Al remat, sense abandonar la pista per on avancem, retornem a la carretera de Camporrells a Natjà a l'altura de la capçalera del barranc de l'Aguait. Ara, només resta tornar fins a Natjà, on fiquem el punt i final a l'eixida.

Carretera cap a Natjà

El poble de Natjà vist des de la Vall. Hi destaca del conjunt encimbellat el campanar de l'església, que és dedicada a sant Nicolau. La torre fou construïda en el segle XVIII i el temple, originàriament, era romànic.

Darrers metres abans de fer cap a Natjà

Per últim, ací teniu l'enllaç d'aquesta excursió a Wikiloc. Esperem que la gaudiu!