Rialp - Central de Rialp - Altron - Sorre - Bernui - Plans de Bernui - Capella de santa Anna - Caregue - Escàs - Castell de Rialp - Rialp

Aquesta setmana us proposem una eixida per la comarca del Pallars Sobirà, amb començament i acabament a Rialp. En ella visitem els pobles d'Altron, Sorre, Bernui, Caregue i Escàs. A més a més, passem pels plans de Bernui i per la capella de santa Anna, i visitem les ruïnes del castell de Rialp. Algunes de les esglésies d'aquestes localitats ja les vam esmentar a l'article Un viatge incomplet a esglésies del Pirineu, de l'any 2020.

Els pobles d'Altron, a l'esquerra, i Sorre, a la dreta, vistos des de la capella de santa Anna

L'excursió comença a l'avinguda de la Generalitat, situada als afores de Rialp, vora el riu de sant Antoni. Segons assenyala el DCVB, el nom d'aquest poble deriva del llatí rivu albu, que vol dir "riu blanc". La denominació oficial és Rialp, acabat en -p, malgrat que la solució ortogràfica genuïna del català seria Rialb, amb -b. Sobre açò existeix una certa polèmica, que també ha estat reproduïda en altres indrets del Pirineu pel mateix motiu. Pensem en el cas de Cabdella i de la Torre de Cabdella, que escriuen els seus topònims de manera oficial com Capdella i la Torre de Capdella. Igualment, fa pocs anys, canviaren en aquest mateix municipi del Pallars Jussà la forma Oveix per Obeix, que n'és ara l'oficial.

En qualsevol cas, encetem l'itinerari en direcció nord-oest i, de seguida, abandonem el nucli urbà i enllacem amb el camí de la Central.

Vista del nucli històric de Rialp des de l'avinguda de la Generalitat

Acabament de l'avinguda de la Generalitat de Rialp

Camí de la Central

El riu de sant Antoni, vora el camí de la Central

Construcció en ruïnes al peu del camí de la Central

Sempre empegats al riu de sant Antoni, tardem poc més de deu minuts en fer cap a la central hidroelèctrica de Rialp. A la façana d'uns dels edificis que la conformen s'hi llegeix la data de 1958.

Dues imatges de la central de Rialp

En deixar-la enrere, a mà esquerra, naix el camí de Roca Roia, que és per on hem de continuar la ruta. D'aquesta manera, l'agafem i, de seguida, travessem el riu de sant Antoni per un pontet.

Camí de Roca Roia

Pont sobre el riu de sant Antoni

A l'altra banda, ens espera una pujada ràpida per la partida dels Revertesos, ja al terme municipal de Sort. Primer avancem pel mig d'un bosquet. Més endavant, però, la vegetació desapareix i comencem a tindre alguna bona vista de les muntanyes que tanquen per ponent la vall d'Àssua.

Dues imatges d'aquest tram del camí de Roca Roia

En acabant, encara passem per algun tram més de bosc, i veiem alguna traça d'empedrat antic com a paviment de la via que trepitgem.

El camí de Roca Roia, més endavant

En cosa de mitja hora des de la central de Rialp, fem cap a un encreuament. El camí de Roca Roia continua cap a la dreta, per a enllaçar amb el camí de Rialp a Altron. Nosaltres, però, anem recte i, en un parell de minuts, eixim a la carretera de la vall d'Àssua. En el punt on ens incorporem a aquesta via, observem un piló devocional dedicat a la Mare de Déu de Montserrat.

Oratori dedicat a la Mare de Déu de Montserrat al peu de la carretera de la vall d'Àssua

Carretera de la vall d'Àssua, cap a Altron

Agafem la carretera en direcció al poble d'Altron, que para a un parell de minuts. El primer element a destacar del seu nucli urbà que ens apareix és l'anomenada ubla de Sobirà. Una 'ubla', en català pallarès, és un "departament tapat de teulada dins el qual tenen les ovelles i els anyells en temps d'hivern" (DCVB).

Entrada a Altron, amb l'ubla de Sobirà a mà dreta. Al darrere es veu el poble de Sorre. A pesar que en línia recta ambdós nuclis són molt pròxims, el camí tradicional fa una bona marrada per a unir-los, a fi d'evitar el desnivell generat pel barranc d'Altron, que tanca la localitat per la banda nord-oest.

Travessem Altron pel carrer Major, on hi és l'església, dedicada a sant Serni. En fer cap a la plaça, dita també Major, tombem a la dreta, en direcció al cementeri.

Tres imatges del nucli urbà d'Altron

Des d'allà arranca el camí d'Altron a Rialp. L'agafem i, al minut, trobem una cruïlla. Seguim a l'esquerra, baixant, pel camí que mena cap a Sorre.

Cementeri d'Altron

Camí d'Altron a Rialp

Camí d'Altron a Sorre

Un altre tram d'aquesta via, poc abans ja de travessar el barranc d'Altron

El pas és ben marcat i, al remat, ens duu a creuar el barranc d'Altron, just abans que trobe el riu de Sall i origine el riu de sant Antoni.

Barranc d'Altron

En acabant de travessar-lo, el camí d'Altron a Sorre gira cap a l'esquerra i inicia una pujada lleugera però constant pel prat del Barber. Novament, la via és molt ben marcada pel paviment empedrat i els murets de pedra seca que delimiten les pastures.

Camí d'Altron a Sorre

Un altre tram d'aquest camí, més endavant

El poble d'Altron vist des del camí de Sorre

Ens creuem amb algunes vaques en aquest tram. Primer al nord-oest i, més tard, vers al sud-oest, ens costa una mitja hora aplegar a Sorre des del barranc d'Altron.

Vaques vora i al mig del camí d'Altron a Sorre

El camí d'Altron a Sorre, ja no massa lluny de la segona localitat

Travessem Sorre d'una banda a l'altra, fins a eixir novament a la carretera de la vall d'Àssua. D'aquest poble, el nom del qual segons Joan Coromines prové del basc zur be, "sota la fusta", hi destaca l'església de sant Esteve, romànica, tot i que molt modificada al llarg dels segles.

Entrada a Sorre

Font del Poble

Carrer de Sorre

Façana de l'església de sant Esteve de Sorre

Un altre carrer del nucli de Sorre

Creuem la carretera i, a l'altre costat, hi para un altre pilonet devocional, aquest dedicat a sant Antoni de Pàdua. De la seua vora hi naix el camí de Sorre a Bernui, que és per on continua el nostre itinerari.

Oratori de sant Antoni de Pàdua, al peu de la carretera de la vall d'Àssua

Camí de Sorre a Bernui

Ens incorporem a aquesta via, menys marcada que l'anterior però molt evident. Divideix les partides dels Planos, a la dreta, i dels Campos, a l'esquerra. Més endavant, ens fa anar cap a la dreta i comença una pujada en ziga-zaga fins a la carretera. I és que aquesta via, evidentment més moderna, va aprofitar en aquest punt el traçat del camí vell.

Amb el camí de Sorre a Bernui guanyem altura a poc a poc

La carretera de la vall d'Àssua superposada al camí de Sorre a Bernui

Al cap d'un centenar de metres, el camí de Sorre a Bernui se separa de la carretera, cap a l'esquerra, i nosaltres amb ell. Passa pel costat d'un corral modern i, allà lluny, observem per primera vegada Bernui. Darrere, les muntanyes que separen els dos Pallars.

Bernui des del camí que hi va des de Sorre

El camí, malgrat la vegetació, no té pèrdua, i hi fem cap a Bernui en cosa d'un quart d'hora. Hi accedim per la banda de baix del poble. El seu nom podria vindre, segons Coromines, del llatí veranus, "primaveral", amb un sufix -ui o -oi.

Tres imatges del nucli urbà de Bernui

Hi pugem fins a dalt, fins a l'església de santa Maria, des d'on tenim una molt bona panoràmica de Saurí, Llessui, el despoblat de Meneurí i les pistes de la desapareguda estació d'esquí que va haver-hi en aquesta contrada.

Espadanya de l'església de santa Maria de Bernui. El temple, tot i ser originàriament romànic, experimentà una remodelació en la segona meitat del segle XIX. De fons, vista parcial de Llessui.

Façana de l'església de Bernui, on s'hi llegeix la data de l'any 1872.

Panoràmica des de l'església de Bernui. El poble que s'observa en primer terme és Saurí.

Fem una parada en el mirador de l'església i, després, mamprenem la marxa per la carretera de la vall d'Àssua, en direcció nord-est, cap a la dreta. Són aproximadament cinc-cents metres per asfalt abans d'arribar a Casa Joana. En aquest punt, ens desviem a l'esquerra per un camí de terra que va a buscar els plans de Bernui.

Carretera de la vall d'Àssua

Camí vora casa Joana

El camí pels plans de Bernui

Travessem els plans de Bernui, vers les Auredes, fins que trobem el camí de Llessui a Sorre, que agafem cap a la dreta. A poc a poc, perdem altura i apleguem a la carretera de la vall d'Àssua. L'agafem novament, cap a l'esquerra. Mentrestant, a mà dreta, tenim una bona vista de Sorre, d'Altron i de tota la vall fins a Rialp.

Camí de Llessui a Sorre

Un altre punt d'aquesta mateixa via

Carretera de la vall d'Àssua

Vista de Sorre des de la carretera de la vall d'Àssua

No arribem a recórrer més de cinc-cents metres abans de separar-nos de nou d'aquesta via i agafar la carretera de Caregue. Amb ella, hi fem cap a la capella de santa Anna, mirador privilegiat dels pobles de Caregue, Escàs, Sorre, Altron i Rialp, i d'un bon grapat del muntanyam de la contrada. Es tracta d'un oratori de reduïdes dimensions, sense absis, amb coberta a dues aigües. L'interior és molt senzill. La imatge de la titular del temple, santa Anna, que apareix al costat de la Mare de Déu xiqueta, és tancada dins d'una fornícula. La taula de l'altar és empegada a la paret, a l'estil del ceremonial catòlic anterior al Concili Vaticà II.

Carretera de Caregue

Capella de santa Anna

Interior de la capella de santa Anna

Caregue, a l'esquerra, i Escàs, a la dreta, separats pel riu de Caregue

Deixem enrere la capella de santa Anna i continuem per la carretera, que ens adreça cap al nord-oest a fi de travessar el riu de Berasti. Just abans de fer-ho, passem per la font de Ceret. Just després de fer-ho, passem per un pilonet devocional dedicat a una Mare de Déu, que ens fa l'efecte que és la de Lorda, ja en el terme del municipi de Rialp.

Caregue des de la carretera

Carretera de Caregue

Vista d'Escàs des de la carretera de Caregue

Font de Ceret, a tocar ja del riu de Berasti

Oratori de la Mare de Déu de Lorda

Per la partida de la Solana, amb la carretera de Caregue, iniciem una pujada que, en deu minuts, en deixa en aquest poble. Només entrar, a mà esquerra, ens crida l'atenció una esglesiola singular, amb una decoració exterior molt cridanera. Sembla de construcció recent, amb alguns elements neogòtics. Del nucli urbà també hi destaca un temple, el de sant Martí. El nom del poble, per a Coromines, està relacionat amb la forma preromana ker, "roca".

Arribant a Caregue

Esglesiola a l'entrada de Caregue

Caregue

Després de visitar Caregue, mamprenem la marxa cap a Escàs pel camí que uneix ambdues poblacions. El primer tram és molt poc marcat i la vegetació l'ha esborrar. A pesar d'açò, com el pas és molt estret, no té pèrdua.

Camí de Caregue a Escàs

Des del camí, a l'esquerra Escàs i lluny, Altron i Sorre

Més endavant, el camí de Caregue a Escàs fa cap a la carretera d'Escàs. La segueix durant deu o quinze metres i se'n separa novament, cap a l'esquerra i baixant. En tot moment, observem Escàs, per baix de nosaltres.

El camí de Caregue a Escàs unit a la carretera d'Escàs

Escàs des del camí

Continua baixant el camí, i Escàs queda ja per damunt de nosaltres

La via fa un ziga-zaga descendent que, en vint minuts, ens duu al peu del riu de Caregue. Travessem el curs d'aigua pel pont de la Forestal i, a l'altra banda, tornem a veure Escàs, que ara queda damunt nostre.

Riu de Caregue

El camí de Caregue a Escàs vora riu

Hi pugem i visitem el poble. Del nucli d'Escàs, situat sobre un penyal avançat per damunt del riu de Caregue, hi destaca l'església de santa Coloma.

Camí de Caregue a Escàs

Carrers d'Escàs

Campanar de l'església de santa Coloma

En acabant, ens incorporem a la carretera que hi mena fins allà des de Rialp. És una via asfaltada, però poc transitada. Ens queda per davant una hora més o menys abans d'arribar a la borda de Bertran, que no veurem des del camí. Durant tot aquest trajecte, però, les vistes que fruïm de la vall d'Àssua són a destacar.

La carretera d'Escàs en eixir del poble

Carretera d'Escàs

El riu de Sall des de la carretera d'Escàs

Rialp des de la carretera d'Escàs

Deu minuts més enllà de la borda de Betran, quan Rialp ja ens és a tocar, abandonem la carretera i, cap a l'esquerra, agafem el camí de Surp a Rialp.

Cavalls pasturant vora la carretera

Camí de Surp a Rialp

Els mateixos animals, vistos des del camí de Surp a Rialp

El camí, amb el castell i el poble ja a tocar

Aquesta via, en cinc minuts, ens duu fins al castell de Rialp. Després només ens queda travessar el poble fins al punt d'eixida, on fiquem el punt i final a l'itinerari.

Ruïnes del castell de Rialp, a la banda de dalt del poble i vora el camí de Surp

Rialp des del castell del poble

Per Rialp, amb l'església de la Mare de Déu de Valldeflors a l'esquerra

Un dels portals que delimiten el nucli antic de Rialp

Per a acabar, ací us deixem amb l'enllaç a Wikiloc d'aquesta excursió, amb el desig que us agrade!