Coll de Pal - Cap del Serrat Gran - Collada de Comafloriu - Cóm de Comafloriu - Coll de Pal

Aquesta setmana us proposem una excursió que, tot i ser a més de 2.000 metres d'altura sobre el nivell de la mar (msnm), no presenta grans dificultats i és apta per a pràcticament tothom. Amb un recorregut circular de 4,53 quilòmetres i un desnivell de 300 metres de pujada i, una altra vegada, 300 de baixada, ens duu a pujar al cap del Serrat Gran. Aquesta és una muntanya prou discreta a pesar de arribar als 2.402 msnm. Queda al sud de la tosa d'Alp, dins del terme de Bagà, a la comarca del Berguedà, i al seu peu, centenars de metres més avall, té l'Hospitalet de Roca-sança i el poblet de Gréixer.

Vista del Pedraforca i del Cadí des del cap del Serrat Gran. En un lloc així, atesa la panoràmica que fruïm, no podem fer altra cosa que no siga llevar-nos la motxilla, deixar el gaiato i observar en silenci.

L'excursió comença a coll de Pal, al peu de la carretera BV-4024. Aquesta via naix del poble de Bagà i avança cap al nord pel seu terme municipal i pel de Guardiola de Berguedà. Acaba després de 21 quilòmetres d'itinerari, just en la frontera entre les comarques del Berguedà i de la Cerdanya. Amb tot, des de coll de Pal, que queda poc després de passar pel punt quilòmetric 19, eixim en direcció nord-oest, cap a la dreta.

Coll de Pal és l'inici de l'excursió, a 2.106 msnm.

Pugem per una sendera més o menys marcada i que forma part del recorregut del GR-150.1. L'ascensió és ràpida i de seguida deixem coll de Pal més d'un centenar de metres per baix de nosaltres.

El camí és ben marcat i es nota que el trepitgen sovint

Sempre vers el nord-oest i al cap d'uns vint minuts des de l'inici de la ruta, acabem per guanyar un pla a vora 2.327 msnm. Davant nostre apareixen ja els contraforts meridionals del serrat Gran, cap a on anirem de seguida.

Amb els contraforts meridionals del serrat Gran ja davant de nosaltres

Tanmateix, ens desviem momentàniament cap a la dreta per a guanyar un cim que fa 2.337,7 msnm. Situat just damunt de coll de Pal, des d'ell fruïm d'una bona panoràmica d'aquesta contrada. El Puigllançada, a l'est, ens mira des d'una posició lleugerament superior.

Cim

El Puigllançada, de 2.409,2 msnm, a l'est

Al sud, cap a la banda del Berguedà

Vista cap a ponent

Al nord, les muntanyes de la Cerdanya. Al peu de la imatge observem la Molina.

Tornem a la sendera marcada, ara cap a l'oest, en direcció a un collet a uns 2.360 msnm. Cap a ponent contemplem ja el Cadí, a la dreta, i el Pedraforca, al centre. Comencem ara l'ascensió vers el cap del serrat Gran. A excepció del començament de la pujada, la resta de l'itinerari ja no presenta cap dificultat. El camí, que continua sent el GR-150.1, passa per la vora del cim. Només hem d'aturar-nos per a gaudir de nou de la vista.

Inici de la pujada cap al cap del Serrat Gran

Vista des del cap del Serrat Gran. A l'esquerra i al fons, la serra d'Ensija. Al centre de la imatge, el Pedraforca. A la dreta i en primer terme, el Moixeró. Darrere d'aquest massís, el Cadí. Al nostre preu, una caiguda de centenars de metres pel vessant on naixen els torrents que formen el riu de Gréixer o de l'Hospitalet, que passa tant per l'Hospitalet de Roca-sança com pel poblet de Gréixer. Igualment, des d'ací també veiem la carretera C-16, que ix de Barcelona i fa cap a la Cerdanya.

Ara, a banda, podem observar, cap al nord, la tosa d'Alp.

Vista cap al sud des del cap del Serrat Gran

Vista de la tosa d'Alp, al límit amb la Cerdanya, des del cap del Serrat Gran

Baixem del cap del serrat Gran i retrocedim fins al collet en el qual havíem començat la pujada cap a aquest cim. Abandonem ara el GR-150.1 i agafem una sendera marcada, cap al sud, que baixa cap a Comafloriu.

Aquest tram del recorregut no presenta cap dificultat, tot i que cal anar en compte de no caure per les escletxes que trobarem a banda i banda del camí. Perdem altura progressivament vers el coll de Comafloriu. Mantenim la visió del Cadí i del Pedraforca a la dreta. Davant de nosaltres apareixen els rocs de Canells.

Tres punts del camí durant la baixada cap a la collada de Comafloriu

Avancem a poc a poc per a fruir del paisatge, així que ens costa vora mitja hora completar el descens. Al remat, apleguem al coll de Comafloriu, a 2195,6 msnm.

Últims metres de camí abans d'aplegar a la collada de Comafloriu

Collada de Comafloriu

Els rocs de Canells vistos des de la collada de Comafloriu

Com a l'inici de l'excursió havíem observat en la llunyania un cóm, o abeurador, vora el torrent de Comafloriu, ara girem cap a l'esquerra i seguim el barranc durant uns deu minuts per a arribar-hi.

Vora el torrent de Comafloriu

Cóm de Comafloriu

Després de passar-hi a la vora de l'abeurador, continuem pel vessant mateix de la muntanya, cap al nord, a fi d'enllaçar amb una senda. Agafem aquest camí i, en cosa de tres de minuts, eixim a un pla situat dalt de coll de Pal.

Abans d'acabar la baixada i finalitzar l'excursió, ens desviem cap a la dreta per a observar el paisatge per darrera vegada tot situant-nos al capdamunt d'un xicotet cim a 2.183,8 msnm. Des d'ací veiem la meitat superior del recorregut del torrent de Comafloriu, des de la collada de Comafloriu fins a la nostra posició.

Vista del camí recorregut des de la collada de Comafloriu

Ara, només ens queda per retrobar el GR-150.1 i descendir fins a coll de Pal, on acaba l'itinerari.

De baixada ja, amb coll de Pal a tocar

Per últim, us deixem ací l'enllaç de l'excursió a Wikiloc i també un mapa del camí recorregut que hem elaborat nosaltres. Esperem que gaudiu de la ruta!