Onda - Corral Roig - La Trencadella - Pla de la Marquesa - Corral del Borrasco - Corral Blanc - Les Covatelles - Onda

Aquesta setmana vos presentem una nova ruta pel terme municipal d'Onda, a la comarca de la Plana Baixa. Transita per les planures que s'estenen al nord-est del nucli urbà i que, malauradament, els humans hem transformat no sempre respectant l'entorn natural. Així doncs, pel recorregut, ens trobarem varis abocadors, uns legals i il·legals d'altres, marges dels camins bruts... Una pena que la mà de l'home haja tingut tan poc de mirament. Tot i això, és una ruta bastant interessant, ja que ens trobàrem amb alguns conills, ocells de totes les classes, travessàrem camps de tarongers...

Ocells al camí del Pas de Fulla

Eixim de la cantonada del carrer de Sogorb amb l'avinguda de la Constitució d'Onda, al costat de la Central d'Emergències Municipal. Des d'allà s'avança cap a la CV-21, en direcció a l'Alcora. Després de recórrer uns metres per aquesta carretera, tombem a mà esquerra pel Polígon Industrial del Corral Roig.

Polígon Industrial del Corral Roig

Continuem pel camí sense desviar-nos en cap moment, passem vora el Pou de Villa Carmencita, i pugem la lloma del Corral Roig. En aquest indret està o estava situat el Corral Roig, que dóna nom a aquesta zona del terme, però sempre que l'hem buscat mai l'hem trobat. Amagades en un xicotet pinar, a mà esquerra, hi ha unes ruïnes, però semblen més de caseta de camp que no pas d'un corral.

Vistes de la Trencadella i del Bovalar des de la lloma del Corral Roig

Baixem la lloma cap al barranc de Ràtils, i el creuem. De seguida, girem a mà dreta per a incorporar-nos a un camí que ens abocarà al Polígon Industrial La Trencadella i novament a la carretera CV-21.

Llit del barranc de Ràtils, ple de canyes i de sotabosc espés (malea).

Creuem la carretera i prenem un camí que avança cap a l'est. En arribar a la subestació elèctrica, girem cap a la dreta i agafem el camí del Pas de Fulla. Continuem recte i després de passar unes finques de tarongers que tenen uns taulellets on indica el nom del propietari "Ernesto Ribes", tombem a mà esquerra, cap al nord-oest, en direcció a la partida del Corral Blanc. A l'encreuament següent, anem cap a la dreta i, de seguida, comencem a pujar una llometa, a la dreta de la qual es troba el Corral i el Mas del Borrasco.

Camps de conreu abandonats, al Pla de la Marquesa

El Montí, vist des de la partida del Corral Blanc

El Corral i Mas del Borrasco

Ens aturem ací un moment, i continuem caminant cap al riu de Millars, ben proper a aquest indret. Baixem i, a l'encreuament, girem a mà dreta per a buscar de nou el camí del Pas de Fulla. Si no ens haguérem desviat, arribaríem fins als cingles del riu i també fins a l'edificació del Corral Blanc, que dóna nom a la partida. Nosaltres, però, ens desvíem i agafem el camí anteriorment citat. Quan arribem a l'encreuament on havíem abandonat abans el camí del Pas de Fulla, el deixem i tombem a mà esquerra. Més endavant, anem a la dreta per a agafar el camí de les Covatelles.

El camí del Pas de Fulla, entre el Corral Blanc i les Covatelles

Tarongers al camí de les Covatelles, al Pla de la Marquesa

Finalment, retornem a la CV-21. L'últim tram de la ruta no ens queda més remei que fer-lo per la vorera de la carretera fins que arribem de nou al punt d'eixida, on donem per acabada la ruta.

Ací vos deixem l'enllaç d'aquesta ruta a Wikiloc: http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=9554857