Camarasa - Ermita de sant Jordi - Corrals de sant Jordi - Forat de la Convocatòria - Camarasa

Aquesta setmana us proposem una excursió per la comarca de la Noguera. Comença i acaba al poble de Camarasa, i en ella pugem a l'ermita de sant Jordi, des d'on es domina gran part del pas del Segre per aquesta contrada. En acabant, pels corrals dedicats al patró de Catalunya i de l'Aragó, i antigament també del País Valencià, comencem la tornada fins a retrobar el camí de sant Jordi, per on havíem fet l'ascensió, a l'altura del barranc del Canudell.

Vista de l'ermita de sant Jordi de Camarasa

L'itinerari comença al carrer de sant Antoni de Camarasa. Des d'allà eixim en direcció nord-oest cap al carrer de Roger de Llúria. En fer-hi cap, trenquem cap a la dreta amb el carrer de sant Jordi, que puja decidament cap a la serra del Castell. El nom de la localitat és d'origen incert. Bofarull, al seu Origen dels noms geogràfics de Catalunya: pobles, rius, muntanyes (2002), reprodueix diverses tesis al respecte. Així és que podria derivar d'un nom de lloc cèltic, Camaracum, o d'una forma preromana kam-ar-as, "muntanya, vall, roca". Endemés, però, podria vindre de l'àrab quam ar-ruasa, "residència del cabdill", o del també àrab khamara, "tenda" o "taverna".

Carrers a Camarasa

El carrer de sant Jordi, on comença el camí del mateix nom

Amb aquesta costeruda via, que es correspon amb el camí de sant Jordi, deixem enrere els últims habitatges de Camarasa. En abandonar el poble, l'ascensió se suavitza. Caminem per una zona de sotabosc poc frondosa que ens regala, a mà esquerra, una bona panoràmica de la vall solcada pel Segre. A eixa mateixa banda s'eleven sobre el riu el massís del Mont-roig, amb la muntanya de sant Salvador, que para més al sud, i les inconfusibles crestes del Conill.

Camí de sant Jordi

Les crestes del Conill, en el vessant de la muntanya de sant Salvador. Per baix, el riu Segre i la partida del Campell.

Mirada cap a Camarasa

En direcció nord-est, recorrem amb el camí de sant Jordi els contraforts occidentals de la serra del Castell. Al remat, fem cap a una punta on la senda gira lleugerament cap a orient. Guanyem uns metres d'altura i de seguida fem cap a una pista de terra que es continua corresponent amb el camí de sant Jordi. Ara avancem per una contrada solitària, cap a l'est. Caminem entre terres de secà abandonades. Si mirem cap al nord-est, veiem la muntanya de sant Jordi amb l'ermita que hi té dedicada. El tossal forma part dels contraforts meridionals de la serra Carbonera. Encara ens queda estona per a aplegar-hi.

Camí de sant Jordi

A l'esquerra de la imatge veiem per primera vegada en la ruta l'ermita de sant Jordi de Camarasa, punt central del nostre itinerari

De pujada

Al principi perdem un poc d'altura. Tanmateix no tardem massa en tornar a escometre una pujada. Quan la completem, eixim a un pla conreat amb oliveres.

El camí de sant Jordi en guanyar aquest pla

Poc més endavant, fem cap a un encreuament. Per la dreta ens arriba la moderna pista que puja a Sant Jordi des de Camarasa. Recte aplega el camí d'Alòs de Balaguer a Sant Jordi i a Camarasa, que se superposa a tot el trajecte que hem recorregut fins ara. Nosaltres trenquem cap a l'esquerra amb el camí de sant Jordi.

Camí de sant Jordi

De seguida, a la dreta del camí, deixem un antic corral reconvertit a caseta. A mà esquerra hi ha les ruïnes d'un altre corral. A ponent tenim el barranc del Canudell, enclotat uns quants metres per baix de nosaltres. Travessa en aquest punt l'extensa partida dita de les Coves.

El camí de sant Jordi, amb l'ermita enfront i el barranc del Canudell a mà esquerra

La pujada perd embranzida a poc a poc fins que iniciem un breu ziga-zaga. Ací torna a agafar impuls i, pocs metres més enllà, trobem una cruïlla. Hem de continuar cap a la dreta, per la moderna pista de sant Jordi. En aquest punt, el camí vell s'enfila recte per la muntanya cap a l'ermita de sant Jordi. Nosaltres, però, amb el traçat de la pista, anem en direcció nord-est per tal de fer una pujada més suau.

Pista de sant Jordi

Dit i fet, i amb la pista de sant Jordi, continuem l'ascensió, que encara dura uns vint minuts més.

Paisatge cap a orient

Paisatge cap al sud

Al remat, assolim el pla de la muntanya de sant Jordi, a uns 690 msnm.

Amb la pista de sant Jordi, poc abans d'arribar a l'ermita

En cosa de cinc minuts, fem cap ja a l'ermita de sant Jordi de Camarasa. Es tracta d'un edifici de planta rectangular i teulada a dues aigües que va ser construït al segle XIX a fi de substituir un temple anterior en ruïnes. Les restes d'aquesta primera ermita queden a mig quilòmetre de l'actual, cap al nord. L'interior de l'ermita és senzill. L'altar el forma una fornícula de reduïdes dimensions dins de la qual hi ha una imatge de sant Jordi. A un costat ha estat col·locat un retaule ceràmic de la Mare de Déu de Montserrat. El temple és rematat per una espadanya i una creu. A la banda de migdia de l'ermita, annex, hi queda un xicotet refugi.

Ermita de sant Jordi

Refugi

Interior del temple

L'ermita és una talaia privilegiada per a albirar, cap al sud, un bon tros de Catalunya. Observem tota la plana d'Urgell i, més enllà, les Garrigues fins a les muntanyes de Prades i el Montsant. Fou una llàstima que el dia en què pujàrem a la muntanya de sant Jordi la visibilitat no fóra òptima.

Panoràmica cap al sud des de l'ermita de sant Jordi de Camarasa

Vista cap a l'est des del mirador

Després de visitar l'ermita de sant Jordi, mamprenem la tornada cap a Camarasa, que queda al sud de la nostra posició. Tanmateix, ara tirem cap al nord per un camí de terra. Al cap d'un parell de minuts arribem als corrals de sant Jordi, que paren a l'esquerra del camí. A la dreta estan les restes de la primitiva ermita de sant Jordi.

Corrals de sant Jordi

Just després de deixar enrere els corrals, trenquem a l'esquerra per un altre camí de terra que puja suaument. Pocs metres més enllà, trobem una cadena que barra l'accés a una finca abandonada situada a la banda occidental del tossal de sant Jordi. L'envoltem en direcció nord cap a la capçalera d'un barranc que baixa cap al Segre.

Finca abandonada a la muntanya de sant Jordi

Uns cinc minuts després de passar per la cadena, a l'esquerra, ens apareix el forat de la Convocatòria. Es tracta d'un avenc que fou descobert l'any 2005 per Lluís Pérez Freixenet i que ha estat confòs de vegades amb el bufador Ocampo, que està molt a prop d'ací. I és que alguns també l'han anomenat avenc Ocampo. El forat de la Convocatòria el van explorar per primera vegada espeleòlegs de Lleida i de Bellpuig el 18 de juny de 2011, i l'any 2016 en va fer la topografia l'Espeleo Club de Gràcia. La boca ha estat protegida per a evitar caigudes accidentals a l'interior de la sima.

Forat de la Convocatòria

En deixar enrere aquesta cavitat, continuem cap al nord fins a eixir del camp abandonat. Aleshores ens incorporem a un corriolet que, cent metres més endavant, enllaça amb un altre que baixa del tossal de sant Jordi i del Mu. L'agafem cap a l'esquerra i comencem a pujar suaument.

Tanmateix, l'ascensió prompte acaba. Davant de nosaltres paren els magnífics espadats verticals del Mont-roig, llar de la famosa cova del Tabac. És aleshores quan la sendera que seguim enfila decididament cap avall.

Vessant meridional del Mont-roig

De baixada

El terreny és relativament senzill i, en cosa d'uns vint minuts, enllacem amb un tros de pista al peu d'unes torres elèctriques. Ens incorporem a aquesta pista de terra que, en cinc minuts, ens deixa al camí de les Coves. Ara, tombem cap a l'esquerra, en direcció sud, cap on queda Camarasa.

Camí de les Coves

Al poc d'agafar el camí de les Coves, a la dreta, veurem de seguida un parell de casetes de volta.

Casetes de volta

Interior d'una d'aquestes casetes

Després, ens cal continuar pel camí de les Coves mentre envoltem per la banda de baix la cara sud-oest de la serra Carbonera durant una mitja hora més. Al remat, eixim al punt en el qual ens havíem separat del camí de sant Jordi per tal de fer l'ascensió a l'ermita per la moderna pista. Ens incorporem, doncs, al camí de sant Jordi, però ara en direcció contrària, cap a Camarasa. No tardem ni una hora en fer cap a aquest poble, on fiquem el punt i final a l'excursió.

Camí de les Coves

Aquesta mateixa via, poc abans de trobar el camí de sant Jordi

Per últim, ací us deixem l'enllaç de l'eixida a Wikiloc. Esperem que la gaudiu!