Barcelona - Castell de la Torre del Baró - Bosc de la Qüestió - Cementeri de Collserola - Torre Beltran - Coll de la Ventosa - Font de santa Eulàlia - Barcelona

Aquesta setmana us presentem una nova ruta senderista per la serra de Collserola en la qual trepitgem termes municipals de Barcelona, Montcada i Reixac, i Cerdanyola. En ella visitem, entre d'altres, el castell de la Torre del Baró, el cementeri de Collserola o la font de santa Eulàlia. L'excursió no és circular però comença i acaba en dues estacions del metro de Barcelona, per la qual cosa no hi ha major problema amb el transport.

Mirada cap al nord-est des de la serra de la Ventosa,
al límit entre Montcada i Reixac i Cerdanyola del Vallès.

L'eixida s'inicia a la sortida del carrer d'Aiguablava de l'estació de metro de la Trinitat Nova, capçalera de les línies L3, L4 i L11. Des d'allà comencem la marxa en direcció nord. En arribar a l'encreuament amb el carrer de Portlligat, just on es troba la comissaria dels Mossos d'Esquadra, tombem a l'esquerra i iniciem la pujada cap a la serra de Collserola. Al següent encreuament, girem a la dreta i abandonem el carrer de Portlligat per a incorporar-nos al passeig del Bosc de Roquetes, el qual uneix els barris de Trinitat Nova i de Roquetes per sota de les muntanyes. Ara s'accentua l'ascensió, però per poc de temps.

Carrer de Portlligat

Passeig del Bosc de Roquetes

De nou trobem una nova cruïlla, on hem de tirar per la dreta: abandonem el Passeig per tal de començar a caminar pel camí de les Quatre Estacions. Aquest camí voreja per la banda de dalt unes instal·lacions de l'empresa 'Aigües del Llobregat' i per la de baix el castell de la Torre del Baró, cap a on anem.

Camí de les Quatre Estacions

Barcelona des del camí de les Quatre Estacions

El camí de les Quatre Estacions arriba a un encreuament. Si continuarem recte, faríem cap a unes cases molt humils del barri de Torre Baró. Nosaltres hem de seguir, però, a l'esquerra, pujant, pel camí de terra. En acabar l'ascensió hem de continuar uns metres a l'esquerra i, després, de seguida, recte, pel solitari carrer de Capçanes. Aquesta via, que dóna accés a alguns habitatges del barri de Torre Baró, envolta pel costat nord i oest el turó d'en Manyoses, parcialment urbanitzat.

Desviament a l'esquerra

El barri de la Trinitat Vella, de Barcelona, i el municipi de
Sant Adrià de Besòs vistos des del camí de les Quatre Estacions

El carrer de Capçanes, a la banda de dalt del barri
de Torre Baró de Barcelona, sense asfaltar

El turó de Montcada, amb el barri barceloní de Ciutat Meridiana a l'esquerra

El carrer ens aboca a la plaça del Mirador de Torre Baró, des d'on podem gaudir d'unes bones vistes del nord de la ciutat de Barcelona i dels municipis de Sant Adrià de Besòs, Badalona i una mica de Santa Coloma de Gramenet. Des d'ací anem a buscar el castell de la Torre del Baró, una construcció inacabada de primeries del segle XX senyera d'una urbanització residencial fallida a la zona. Visitem el conjunt per la seua cara oest i el deixem enrere.

Arribada al castell de la Torre del Baró des del Mirador

Detall del castell de la Torre del Baró

Aleshores fem cap a una cruïlla. Nosaltres hem de tombar a la dreta, per a incorporar-nos a la carretera antiga d'Horta a Cerdanyola, la qual fa de divisòria entre les últimes cases del barri de Torre Baró i els boscos de Collserola.

Desviament a la dreta per a incorporar-nos a la carretera antiga d'Horta a Cerdanyola

Carretera antiga d'Horta a Cerdanyola

Per fi, a la nostra esquerra naix el passeig o carretera de les Aigües, per on hem de seguir l'excursió. Uns metres abans d'arribar al coll de Peirà ens desviem a la dreta, per un camí ample que baixa cap al bosc de la Qüestió.

Passeig de les Aigües

Camí, a mà dreta, cap al bosc de la Qüestió

Sense abandonar aquesta via, en poca estona començarem a veure entre els arbres els nínxols del cementeri de Collserola, també dit cementeri del Nord, cap a on ens adrecem. Ja estem ara al terme municipal de Montcada i Reixac. En fer cap a un encreuament, haurem de seguir a l'esquerra, abandonant la terra i endinsant-nos per l'asfalt dels carrers del Cementeri. De seguida, hem de tombar a l'esquerra i fer cas, en tot moment, dels senyals que indiquen la sortida del recinte funerari.

Cementeri de Collserola, al terme municipal de Montcada i Reixac

El cementeri de Collserola, integrat als boscos de la Serra

Quan l'abandonem, hem d'anar a buscar la carretera del cementeri de Collserola, que travessa la serra de la Ventosa, al terme de Cerdanyola del Vallès. Passant per sota de la torre Beltran, més coneguda amb el nom de torre de les Bones Hores, i sense deixar la carretera eixim al coll de la Ventosa, amb Barcelona al nostre davant.

La Torre Beltran de Cerdanyola vista des del cementeri de Collserola

Carretera del Cementeri de Collserola, al terme de Montcada i Reixac

Carretera del Cementeri de Collserola a la
serra de la Ventosa, terme de Cerdanyola del Vallès

El turó d'en Segarra vist des de la carretera del Cementeri de Collserola

Deixem la carretera del cementeri de Collserola i ens incorporem al camí de sant Llàtzer a l'altura de can Rius, en el lloc antigament denominat 'lloma de can Rius'. No gaire endavant naix una senda a mà esquerra, indicada amb el senyal 'Font de santa Eulàlia'. Cap allà anem.

Senda cap a la font de santa Eulàlia des del camí de sant Llàtzer

La senda ressegueix el torrent de Magret, afluent del de can sant Genís, i en pocs minuts ens porta fins a la font de santa Eulàlia. Aquest és un lloc ideal per fer una aturada a l'ombra de l'arbrat.

Senda paral·lela al torrent de Magret

Font de santa Eulàlia

Continuem l'excursió cap al nord-est per una senda que comença a pujar i que ens aboca amb una reduïda zona d'arbres des d'on es pot veure, lateralment, l'hospital de sant Llàtzer. A partir d'ací comencem a perdre altura i iniciem la nostra aproximació al torrent de can sant Genís.

Senda

Hospital de sant Llàtzer

Trobem un encreuament de sendes, on hem de continuar recte. Pocs minuts després eixim a la carretera Alta de les Roquetes. Girem a la dreta en direcció al camp de futbol del C.E. Canyelles. En arribar, tombem ara a l'esquerra pel camí de sant Llàtzer cap a la plaça de Karl Marx. I des d'allà seguim a l'esquerra també, cap al nord, per Via Favència fins a l'estació de metro de Canyelles, on dóna servei la L3.

Encreuament de sendes amb el Tibidabo
i els barris de Mundet, Montbau i el Coll al davant

Camí de sant Llàtzer en direcció a la plaça de Karl Marx

Tot seguit us deixem l'enllaç d'aquesta excursió a Wikiloc. Esperem que la gaudiu! http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=13946052.