Ceuró - Necròpoli de Ceuró - Les Grioles - Collada de la Fusta - Castellar de la Ribera - Vilaprinyó - Les Tàpies - Ceuró

Aquesta setmana us proposem un itinerari circular per la comarca del Solsonès. L'excursió comença i acaba al poble de Ceuró i, en ella, visitem parcialment la necròpoli neolítica a la qual dóna nom. També passem per la caseria abandonada de les Grioles, per Castellar de la Ribera, nucli principal del municipi, i per Vilaprinyó. A més a més, pugem a la collada de la Fusta, recorrem corriols de bosc, ens trobem amb senglars i ens aproximem a la Ribera Salada.

Panoràmica des de Castellar de la Ribera

La ruta arranca de l'església de sant Julià de Ceuró, situada a tocar del castell de la localitat, que ha estat convertit en casa de turisme rural. El temple és d'origen romànic, tot i que va experimentar una reforma a primeries del segle XX després que l'impacte d'un llamp el destruïra parcialment l'any 1905. Al Museu Diocesà de Solsona conserven un dels dos retaules pintats per Josep Fretó l'any 1640 per a aquesta església. D'aquest pintor, el prevere Joan Serra i Vilaró, mort a Tarragona el 1969, va escriure al Butlletí del Centre Excursionista de Catalunya de març de 1909 que "encara que tinguen molt que desitjar ses obres, seria pintor de gran renom pels molts de l'encontrada que poden esser atribuits an ell per l'estil, y ab tota certesa puc assegurar, com a obra seva, un altre de Pampa y l'altar del Santa Llucia del santuari de Santa Maria de Ça-Vila, que havia sigut l'altar major de Sant Julià de Ceuró, d'ont fou trasladat a l'actual lloc que ocupa en 1880, en qual data fou construit l'actual retaule" (sic).

Segons Gonzalo Mateo, a Toponimia comparada, española e internacional, interpretable sobre raíces ibéricas (2000), el nom del poble podria derivar de l'iberobasc zehe ur on, "a tocar del rierol". En aquest sentit, la Ribera Salada, torrent que vertebra aquesta banda del Solsonès, passa a prop de Ceuró. També ho fa la rasa de les Grioles.

Església de sant Julià de Ceuró

Vista parcial del castell de Ceuró

Vista de Ceuró a primeries del segle XX
Font: Joan Serra i Vilaró - Centre Excursionista de Catalunya

Des d'allà, abandonem el poble per l'única eixida possible, tot passant per la vora de la tanca que encercla Sabartés, un nucli agregat format per un gran casalot.

Sabartés

Camí de Ceuró a Ogern

Mirada enrere cap a Ceuró

Així doncs, deixem enrere Ceuró i no tardem ni un minut en fer cap al seu cementeri, construït al peu del camí de les Grioles. És precisament per aquesta via per on hem de continuar la ruta.

Cementeri de Ceuró

L'agafem cap a la dreta i, de seguida, comencem a perdre altura mentre baixem cap a la rasa de les Grioles. En mirar enrere, podem veure el poble de Ceuró, lleugerament elevat sobre la resta del terreny, al cim d'un tossalet.

Vista de Ceuró des del camí de les Grioles. És una perspectiva
del poble pareguda a la capturada a principis del segle XX.

Aquesta visió és efímera, però, ja que en arribar al revolt de la Creueta, el poble de Ceuró desapareix definitivament, al mateix temps que el bosc que ens envolta a una banda i altra de camí es fa més dens. Estem ara a la partida de la vinya Vella, situada a la part baixa del serrat de la Botjosa.

Aquest paratge fou escollit per éssers humans de fa milers anys per a descansar eternament. Prova d'això són els tres dòlmens que han estat localitzats en la batejada amb el nom de necròpoli de Ceuró. El dolmen catalogat com a Ceuró II queda a l'esquerra del camí de les Grioles, un poc més elevat això sí, però és de fàcil accés. Ens apropem a veure'l. En l'excavació de l'any 1993 van trobar restes de tres persones diferents.

Dues imatges del sepulcre II de la necròpoli de Ceuró

Tanmateix, no ens hi estem massa estona. Detectem una mena de presència a tocar i retornem al camí. Pensàvem que eren imaginacions nostres fins que, de sobte, veiem com la vegetació s'agita i apareix un porc senglar que brama i brama, i no deixa de bramar. Temerós de la nostra presència, però, es perd pel bosc.

Després d'aquest xicotet ensurt, continuem pel camí de les Grioles fins a fer cap al lloc on el creua la rasa del mateix nom. Ací hem de tirar per un camí de terra que continua recte. Cosa de cinquanta metres més enllà, hi és el dolmen de Ceuró catalogat com a I. En 1993 trobaren ací les restes mortals de dos persones.

Sepulcre I de la necròpoli de Ceuró

Hauríem de continuar cap al bosc per a visitar també el dolmen de Ceuró III. Tanmateix, la presència del senglar ens fa desistir d'endinsar-nos-hi. Per tant, girem cua i ens incorporem de nou al camí de les Grioles. En creuar la rasa de les Grioles, aquesta via inicia una pujada prou accentuada pel bosc de sant Julià.

Camí de les Grioles

Després de deu minuts de pujada, fem cap a un pla, amb camps de conreu a la dreta. Al fons, veiem ja l'explotació ramadera que ocupa l'antiga casa de Grioles.

El camí de les Grioles en acabar la pujada

A l'esquerra, lluny, veiem la casa de Grioles

Mentrestant, davant de nosaltres, apareix les Grioles, una masia que pareix que ha estat abandonada fa poc de temps. Mossèn Bach, a la seua obra Les masies del Solsonès (1995), diu que data del segle XVI i que fou reformada els anys 1627 i 1921. A l'altra banda de camí hi queda el pou de les Grioles.

Entrada a les Grioles

Cobert a les Grioles

Casalot principal de la masia

Pou de les Grioles

En deixar enrere aquest nucli, tornem a ascendir, ara cap a la collada de la Fusta. Situada a més de 735 msnm, és travessada pel camí de la serra de les Cases, o de Sardà a Solsona. Ens incorporem a aquesta via, asfaltada, cap a l'esquerra, en direcció est.

Collada de la Fusta

Camí de la serra de les Cases, o de Sardà a Solsona

Encara guanyem un poc més d'altura fins a assolir l'altura màxima de l'excursió. En acabant, mamprenem la baixada cap al collet de sant Pere, o de la Por. Hem d'estar atents perquè aquesta collada no està al peu del camí de la serra de les Cases. Per això, després d'un revolt tancat cap a la dreta, hem d'agafar un camí de terra que arranca cap al nord-oest. De seguida, aquesta via fa cap a un encreuament. Aquest és el collet de sant Pere.

El camí de la serra de les Cases, o de Sardà
a Solsona, en el punt més elevat de tota l'excursió

Camí de la serra de les Cases, o de Sardà a Solsona

Collet de sant Pere, o de la Por

Allà mateix, a mà dreta, naix una sendera que ens duu cap a la partida de les Penyores. El camí és perdedor i no sempre fàcil de seguir. L'entorn és molt solitari. De vegades, el bosc s'obre i podem contemplar algunes vistes cap a la banda de septentrió. D'altres, la vegetació és més espesa i no ens veu gran cosa. També passem per alguns trams de pista abandonada i degradada.

Camí cap a les Penyores

Pel bosc, en un entorn solitari i silenciós

Un altre punt del camí

Quan la vegetació afluixa, tenim bones vistes

Amb tot, el terreny no és massa complicat fins que, de sobte, comencem a descendir abruptament cap a una zona més baixa travessada per un parell de barranquets. Ací trobem algun pas més complicat, però res que no es puga salvar amb paciència. En travessar l'últim, que és la rasa de Trota, comencem a pujar.

De baixada

Últim tram pel bosc

És aleshores quan abandonem el bosc i trobem una pista de terra. L'agafem cap al nord-est. Novament, perdem altura per a creuar la rasa de Vilatobar.

De seguida veiem el cap del municipi de
Castellar de la Ribera, per dalt nostre

Ara arriba la part més complicada de l'excursió. En travessar aquest curs d'aigua, la pista gira cap al nord-oest. Veiem com una altra naix en direcció est. Doncs nosaltres no hem d'agafar cap de les dues. A mà dreta, observem com arranca un corriol de bosc que s'enfila cap al nord-est. És per ací per on hem de continuar la ruta. Així doncs, ens endisem per aquest viarany perdedor que travessa la partida de la Fosa. Sense perdre en cap moment l'orientació cap al nord-est, anem guanyant altura penosament pel mig del bosc. Al remat, l'orografia del terreny ens obliga a tombar cap al nord-oest. És aleshores quan hem de fer un xicotet esforç per pujar per un talús. En superar-lo, fem cap a un tros de Rossinyol, que és una masia que hi queda a la vora.

Senda

Un punt clar d'aquest corriol

A partir d'ací es fa difícil avançar

Camp de Rossinyol

Rossinyol a l'esquerra, amb Castellar de la Ribera

Ara, només ens queda avançar per la vora dels conreus fins a fer cap a la carretera C-26, que creua Catalunya d'oest a est, des d'Alfarràs fins a Borrassà. Ens incorporem a aquesta via cap a la dreta. Just davant de nosaltres queda el poble de Castellar de la Ribera. Caminem durant uns metres per la carretera fins a arribar al cementeri de Castellar.

Carretera C-26

En aquest punt, trenquem cap a l'esquerra i després cap a la dreta. En cosa de dos minuts, entrem en el nucli principal d'aquest municipi del Solsonès. Hi destaca, en primer terme, l'església de sant Pere. L'edifici actual és fruit de les reformes del segle XVIII, i ja apareix documentat al segle XI. A l'entrada de la rectoria hi ha una inscripció: "ASO FO FET EN AGOST 1672..." (sic). A tocar del temple hi para cal Sastre, que va ser l'escola entre 1926 i 1974, i ara funciona com a seu del consistori municipal i museu. A banda, queden algunes restes del castell que dóna nom al poble.

Entrada a Castellar de la Ribera

L'església de sant Pere al centre, la Rectoria
a la dreta i cal Sastre a l'esquerra

Façana del temple

Detall de la inscripció sobre la porta de la Rectoria

L'església i cal Sastre des d'una altra perspectiva

En havent visitat Castellar de la Ribera, desfem les nostres passes fins a la carretera C-26. Ara ens hi incorporem en direcció contrària a la d'abans, cap a la dreta. De fet, els pròxims dos quilòmetres de l'excursió els fem per aquesta via mentre no deixem pràcticament de perdre altura.

Carretera C-26

Quan arribem al punt quilòmetric 92, se'ns descobreix davant de nosaltres el molí de Querol, documentat des del segle XI i que en l'actualitat funciona com a casa rural. Aquest edifici fou reformat i ampliat al segle XVIII i també l'any 1950. A la vora hi para també cal Masover, que forma part del conjunt del molí fariner. És aleshores quan abandonem la carretera C-26 i travessem la Ribera Salada per un pont modern construït a tocar del vell pont de Querol.

La Ribera Salada creuada pel pont de Querol,
amb el molí del mateix nom a mà esquerra

Molí de Querol

Cal Masover

D'entre cal Masover i el molí de Querol arranca el camí de Pampa, que comença de seguida a pujar. Ens elevem per sobre del barranc de Querol, mentre contemplem els grans boscos del serrat de la Botjosa, que paren a l'altra banda de la Ribera Salada.

Camí de Pampa

Quan el camí de Pampa tira definitivament cap al nord-oest, a mà esquerra ens apareix Vilaprinyó. Ara ens endinsem en un territori dominat pel culte a la Magdalena. I és que, en aquesta contrada, hi ha tres temples dedicats a aquesta advocació del santoral. El primer al mateix poblet de Vilaprinyó, per on passarem de seguida. Després n'hi ha un altre al serrat de santa Magdalena, d'estil romànic i dedicat inicialment a santa Eulàlia, però apartat del nostre itinerari, i encara un tercer a les Tàpies, una masia que sí que queda a tocar del recorregut que estem efectuant.

Vista de Vilaprinyó des del camí de Pampa

A Vilaprinyó hi ha un gran casalot, corrals i l'església de santa Magdalena, datada del segle XVII o XVIII. El nucli ubicat al cim d'un tossal que domina la feixa de la Bassa, i el pla Gran de Querol. També s'eleva lleugerament per damunt de les Saleres, que queden cap al nord-est. Segons assegura mossèn Bach, a la seua obra Les masies del Solsonès (1995), el primer document on es parla de Vilaprinyó data de l'any 1000. Aquest autor defensa que el castlà del castell de Freixe, que estigué situat a prop de Vilaprinyó, abandonà la fortalesa i es va establir al nucli actual perquè la terra era més bona per a conrear-la.

Vilaprinyó

En passar per Vilaprinyó, deixem el camí de Pampa i n'agafem un altre poc marcat que mena cap al sud-oest, en direcció a la costa dels Romanins. I és que, malgrat que ara perdem un poc d'altura per a travessar la rasa de les Forques, immediatament tornem a pujar per a guanyar el pla de la Cabana.

Pla de la Cabana

Avancem cap a ponent entre camps conreats, a diferència de la major part de l'entorn, que és bosc. En passar per les ruïnes de la Cabana, torna el bosc, tot i que menys frondós que a la primera part de l'excursió.

La Cabana

A ras de terra

Al cap d'uns quinze minuts, travessem el torrent de la Feixa i comencem a pujar de nou. És aleshores quan eixim a les Tàpies, una masia isolada i habitada al peu del serrat de santa Magdalena. Com ja havíem indicat abans, ací està el tercer temple dedicat a la Magdalena. Aquest, d'estil romànic, fa temps que ja no és usat per al culte, i ha estat reconvertit en magatzem.

El camí després de passar el torrent de la Feixa

Les Tàpies

Panoràmica d'aquesta masia des d'una altra perspectiva

Després de passar per les Tàpies agafem cap a l'esquerra un camí ample que travessa la planura que corona el serrat de Savila. Primer caminem entre camps de conreu. Després, però, en començar a baixar cap a la vall de la Ribera Salada, just en passar per la vora d'un magatzem, entrem a un tram de bosc.

Vista de Ceuró des del camí

De fons, ja escoltem el soroll dels vehicles i, especialment, el de les màquines de la pedrera de Ceuró. I és que, en cosa de deu minuts, eixim de nou a la carretera C-26. Ens incorporem a aquesta via cap a la dreta i passem per la vora de la pedrera de Ceuró. Immediatament després de deixar-la enrere, ens desviem cap a l'esquerra per la carretera de Ceuró.

Carretera de Ceuró

Travessem la Ribera Salada i, després d'un tram planer, comencem a ascendir en ziga-zaga cap al poble de Ceuró. Quan, al cap d'uns cinc minuts, ja hi som a la vora, se'ns incorpora per la dreta el camí d'Ogern a Ceuró. Al remat, fem cap a Ceuró i fiquem el punt i final a l'excursió.

Ribera Salada

Poc abans d'arribar a Ceuró, quan la carretera ja
avança junt al camí d'Ogern a Ceuró

Per a finalitzar, ací us deixem l'enllaç d'aquesta ruta a Wikiloc. Esperem que la gaudiu!